Archief
Ottevanger

Organisaties willen aandacht voor toekomst veer Hoek van Holland

Er moet een langetermijnvisie komen voor de veerverbinding tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte. Daartoe roepen diverse organisaties, verenigd in de Veerpontencoalitie, op in een brief aan provincie en gemeenten.

Het Hoeksveer is sinds 2022 de opvolger van de Fast Ferry. Die stopte eind december 2021 met varen, omdat er volgens vervoerder RET te veel kosten werden gemaakt. Het duurde destijds lang voordat er een alternatief kwam. Na twee mislukte aanbestedingen vond de gemeente Rotterdam in vervoerbedrijf Ottevanger een oplossing. De veerverbinding, die vaart van eind maart tot 1 oktober, is een groot succes. Het afgelopen jaar maakten 22.128 mensen de overtocht. Rotterdam heeft het contract met de exploitant inmiddels verlengd tot eind 2024.

"De veerverbinding is van vitaal belang voor de regio", schrijft de Veerpontencoalitie, een collectief bestaande uit onder andere ANWB, Fietsersbond en het Fietsplatform, in de brief. "Naast fietsers die bewust de bewegwijzerde routes volgen, zijn er ook veel recreanten, toeristen en inwoners die de verbinding gebruiken voor de overtocht naar een vakantiehuisje, daguitstapje (zeehonden kijken), familiebezoek of woon-werkverkeer."

De organisaties vinden het dan ook belangrijk dat de veerverbinding 'duurzaam' in stand wordt gehouden, ook na 2024. Daarom vragen zij om een langetermijnvisie. "Wij vragen aan u als overheden om samen de regie hierop te nemen."

'Frisse seizoen'

De Veerpontencoalitie heeft alvast een tip voor de overheden: "Ga in de periode oktober-maart ook varen in weekenden en tijdens herfst- en krokusvakanties van de scholen. Steeds meer fietsers en wandelaars willen ook in het frisse seizoen kunnen wandelen en fietsen. De kustroute behoort daarbij zowel bij fietsers als wandelaars tot de top 3."

De brief is gericht aan provincie Zuid-Holland en gemeente Rotterdam, maar ook de gemeenten Westland, Maassluis, Voorne aan Zee, Nissewaard en Hoeksche Waard hebben een afschrift gekregen, net als het Havenbedrijf Rotterdam.

Bekijk onze eerdere reportage over het Hoeksveer: