Hoe wordt Westland een toeristische trekpleister?
Westland moet op toeristisch gebied de komende vier jaar vooral werken aan het versterken van de aantrekkelijkheid voor dag- en verblijfsgasten.
En daarbij moet je het niet iedereen naar de zin willen maken, want als je je "op iedereen richt, ben je voor niemand écht aantrekkelijk". Daarom moet Westland zich richten op drie doelgroepen: fietsende 50-plussers, gezinnen met oudere kinderen èn gezinnen met jonge kinderen.
Dat is de boodschap in de Uitvoeringsagenda Toerisme en Recreatie, die het college van B en W van Westland naar de gemeenteraad heeft gestuurd. In 2012 werd een Toerismevisie door de gemeenteraad vastgesteld, waarin de ambitie en doelstellingen voor toerisme en recreatie in 2030 stonden. Negen jaar later ligt er een Uitvoeringsagenda die beschrijft hoe die ambitie en doelstellingen kunnen worden bereikt.
Volgens het college is er niets mis met de doelstellingen die in 2012 zijn geformuleerd. Maar het is beter is om de focus te leggen op één doelstelling en de andere daar ondersteunend aan te maken. De keuze valt dan op het versterken van de aantrekkelijkheid voor dag- en verblijfsgasten. Maar dat kan en moet dan wel gecombineerd worden met een aantrekkelijk leefklimaat voor de Westlanders zelf wat betreft het recreëren. Dan pak je niet alleen een andere doelstelling uit 2012 mee, maar zorg je ook voor meer zekerheid voor de toeristische ondernemer. Het grootste deel van de bezoekers komt nu immers uit Westland zelf of de directe omgeving.
Voor uitbreiding van het aanbod van verblijfsrecreatie moet vooral gedacht worden aan het gebied tussen de duinen en de kernen van 's-Gravenzande en Monster. De Uitvoeringsagenda noemt daarbij specifiek kleinschalige verblijfsrecreatie, zoals pop-up campings, bijzondere overnachtingslocaties en camperplaatsen. Voor dagrecreatie wordt gedacht aan het ontwikkelen van een cultuurroute, het maken van toeristische arrangementen en het verbeteren van de strandopgangen.
Glastuinbouw
Hoewel het strand op dit moment de belangrijkste reden voor een bezoek aan Westland is, maakt juist de glastuinbouw Westland uniek als toeristische of recreatieve trekpleister. "Het is heel goed mogelijk dat we twee vliegen in één klap slaan als we bij het versterken van de aantrekkelijkheid voor dag- en verblijfsgasten dit unieke karakter tentoonstellen", zo staat in de Uitvoeringsagenda te lezen. Er is inmiddels al subsidie aangevraagd bij de provincie voor het ontwikkelen van agrotoerisme. Bovendien ligt er een uitgebreid vaarnetwerk in Westland dankzij het vroegere tuinbouwtransport. "Er liggen mooie kansen om de verbinding te leggen tussen glastuinbouw, historie en het vaarnetwerk."
Volgens het college moeten er wel keuzes gemaakt worden op wie de activiteiten zich richten. "Bepalen voor wie je interessant wilt zijn, maakt het ontwikkelen van het aanbod makkelijker". Daarbij wordt de uitkomst van verschillende onderzoeken gevolgd: fietsende 50-plussers, gezinnen met jonge kinderen en gezinnen met oudere kinderen. "Uiteraard zijn mensen uit andere doelgroepen meer dan welkom in Westland. Alleen richten onze acties en maatregelen zich op de drie doelgroepen hierboven. De komende vier jaar concentreren we ons dus niet op zakelijke gasten en de buitenlandse markt", aldus de Uitvoeringsagenda.