Archief

Lightrail door Westland pas in 2050

Openbaar vervoer via een lightrail-systeem, dat Westland verbindt met het tram- en metrosysteem in Den Haag en Rotterdam, zal er niet voor 2050 zijn. Tot die tijd zal de gemeente genoegen moeten nemen met een, weliswaar sterk verbeterd, ov met bussen.

Die conclusie valt te trekken uit een rapport dat in opdracht van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeenten Den Haag, Westland en Maassluis is gemaakt door het ingenieursbureau Witteveen+Bos. Aanleiding is de door iedereen noodzakelijk geachte verbetering van het openbaar vervoer in Westland. In politiek Westland wordt al langere tijd gedagdroomd van een lightrail die Westland verbindt met Den Haag en Rotterdam, waarbij de locatie van de Greenport Horti Campus in Naaldwijk als ov-hub wordt gezien.

Het bureau heeft eerst acht realistische varianten opgesteld, die na een analyse zijn getrechterd naar vijf onderscheidende varianten, variërend van lightrail of bus over een centrale ov-as tussen Den Haag en Rotterdam/Maassluis, het doortrekken van Haagse tramlijnen tot een hoogwaardige busverbinding tussen Naaldwijk en Delft.

Uiteindelijk is gekozen een voorkeursvariant uit te werken. Daarin wordt het Westland in 2040 ontsloten met een zogeheten BRT-verbinding (Bus Rapid Transit) tussen Den Haag, Naaldwijk en Maassluis. Het gaat hierbij om een hoogfrequente buslijn met grotendeels eigen baan, inchecken bij de halte in plaats van in de bus en (ongelijkvloerse) kruisingen waar de bus voorrang heeft. In Den Haag en Maassluis sluit deze buslijn aan op het tram- en metronetwerk.

Tegelijk met deze BRT-verbinding zou er een HOV-buslijn (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) tussen Naaldwijk en Delft moeten komen, die ook wordt doorgetrokken naar Zoetermeer. Die bus zou moeten rijden over een geoptimaliseerde versie van het tracé van lijn 32. Ook moet het onderliggende buslijnennet, zoals lijn 456, worden verbeterd. De verwachting is dat vanaf 2030 met de realisatie van de BRT-verbinding kan worden begonnen.

Dat niet direct wordt ingezet op lightrail heeft te maken met de kosten. Het adviesbureau raamt dat daarvoor zeker 250 miljoen euro nodig zal zijn. De BRT-oplossing wordt geraamd op 50 miljoen. De infrastructuur van het bus-systeem is volgens de ingenieurs multi-inzetbaar en kan op den duur worden aangepast voor een railsysteem. Tussen 2040 en 2050 zou dan kunnen worden gestart met de ombouw naar lightrail, waarbij het gedeelte tussen de Uithof in Den Haag en Naaldwijk Floragebied als eerste aan de beurt zou moeten komen.

De verkenning staat dinsdag 23 november op de agenda van de Westlandse raadscommissie Ruimte.