Archief

'Kleinere bussen door centrum Monster laten rijden geen haalbare optie'

Het inzetten van kleinere bussen in het dorp Monster is geen haalbare oplossing voor de trillingshinder die bewoners van de Hortensiastraat en Larixlaan ondervinden.

Dat staat in een memo die verkeerswethouder Pieter Varekamp naar gemeenteraadsleden heeft gestuurd in aanloop naar de commissie Ruimte, die plaatsvindt op 7 september.

Vervoerder EBS is sinds augustus 2019 verantwoordelijk voor het busvervoer in de regio Haaglanden, waar ook Westland onder valt. Sindsdien klagen bewoners van onder andere de Hortensiastraat en Larixlaan in Monster over trillingsoverlast. Ze zeggen 's nachts hun bed uit te trillen en zien ook scheuren in hun huis ontstaan.
Onderzoek dat vorig jaar is uitgevoerd in opdracht van de gemeente Westland wees uit dat de bussen van EBS inderdaad meer trillingen veroorzaken dan die van de vorige vervoerder. Dit blijft echter binnen de normen.

Omdat de bewoners bleven klagen, is toch gezocht naar oplossingen. Gekozen is nu om buslijn 31 niet meer door de dorpskern te laten rijden, maar er omheen. Die wijziging gaat op 29 augustus in en geldt in eerste instantie als proef van een paar maanden. Als de uitkomsten positief zijn, wordt dit definitief.

Sinds die bekendmaking, klagen vooral ouderen dat ze straks een stuk verder naar de bushalte moeten lopen. De Seniorenraad pleitte er eerder voor om met kleinere bussen door de woonwijken te gaan rijden. Dat is onderzocht en wordt als 'niet haalbaar' aangemerkt. "Gelet op het aantal passagiers dat gebruik maakt van buslijn 31 betekent de inzet van kleinere bussen dat de frequentie zal moeten worden verhoogd om alle passagiers te kunnen vervoeren", schrijft Varekamp. "Dit is onder andere in verband met de benodigde extra personele capaciteit niet haalbaar. Inzet van extra bussen leidt daarnaast tot verhoging van de verkeersintensiteit."
Ook andere opties, zoals groot onderhoud van het wegdek (kan pas in 2022 en is zeer kostbaar) en de inzet van oudere bussen bleken niet reëel.

"Reizigers die niet naar de nieuwe haltes van lijn 31 kunnen of willen lopen/fietsen kunnen lijn 34 gebruiken. Buslijn 34 rijdt wel minder frequent (twee keer per uur)", zegt Varekamp.