Nieuwe vragen over knelpunten Geestweg
Mede naar aanleiding van het ernstige ongeval van dinsdagochtend in de bocht van de Geestweg met de Opstalweg in Naaldwijk, heeft de fractie van LPF Westland schriftelijke vragen ingediend bij het college van B en W van Westland. En daarin gaat het niet alleen om die bewuste bocht. Ook de fractie van GBW heeft (opnieuw) vragen over de Geestweg ingediend.
Het autoverkeer via de Opstalweg zal gedurende bijna een half jaar extra intensief zijn, als gevolg van de afsluiting van de Galgebrug. Zijn er in deze bocht van de Opstalweg bij de Geestweg aanpassingen te maken?, wil LPF-raadslid Dave van Koppen weten.
Niet alleen de situatie bij de Geestweg-Opstalweg is een aandachtspunt, maar ook de oversteek Geestweg richting brug Hoge Geest. "Dit deel van de Hoge Geest is sowieso een gevaarlijke route voor schoolgaande jeugd in combinatie met het autoverkeer dat deze weg als sluiproute gebruikt", stelt Van Koppen. Zou het college kunnen onderzoeken of het mogelijk is het eerste deel van de Hoge Geest, het deel vanaf de brug Geestweg tot aan de kruising met de Grote Achterweg, alleen voor fietsverkeer en bestemmingsverkeer te bestemmen?, vraagt hij zich af.
Ontsluiting Woerdblok
Een aantal weken geleden is de westelijke ontsluiting van de wijk Woerdblok in gebruik genomen. In verband daarmee had de fractie van GemeenteBelang Westland (GBW) vragen gesteld over de verkeersveiligheid van deze ontsluiting en de route richting de Johannesschool even verderop. In de beantwoording is te lezen dat er een afspraak is gemaakt met de schoolbesturen, dat er (mogelijk) fysieke maatregelen genomen worden en dat er getracht wordt te werken aan gedragsbeïnvloeding.
"Kan het college aangeven wat er uit het gesprek met het schoolbestuur is gekomen en wat de mogelijke fysieke maatregelen zijn die daar worden getroffen?", vraagt Van Koppen. Verder wil hij dat er nog eens nader gekeken wordt naar genoemde ontsluiting van de wijk Woerdblok. "Dit omdat we van meerdere bewoners te horen krijgen, dat er een gevaarlijke 'bocht' in de ontsluiting/kruising zit en deze mogelijk met een vangrail verholpen kan worden."
GBW-raadslid Kelly Van Tol informeert nu bij het college of er ook met omwonenden is gesproken, zoals in een commissievergadering is toegezegd. En ook zij wil weten, welke mogelijkheden er zijn om de verkeersveiligheid, met name voor de kwetsbare weggebruikers, te verbeteren.
Sluipverkeer
Volgens het LPF-raadslid is er sinds de afsluiting van de Galgebrug op de Geestweg een enorme toename van sluipverkeer. "Helaas wordt het inrijverbod voor vrachtwagens regelmatig genegeerd en maakt zelfs het openbaar vervoer gebruik van (het niet geasfalteerde deel van) de Geestweg. Kan het college per direct inzetten op handhaving van het inrijverbod?", is zijn verzoek. Tot slot vraagt hij zich af, of de Opstalweg wel geschikt is als omleidingsroute, gezien het grote aantal vrachtwagens in combinatie met het ontbreken van vrijliggende fietspaden.