Archief

'Volledig ondergrondse Blankenburgtunnel haalbaar'

Als er voor de Blankenburgtunnel wordt gekozen, kan een volledig geboorde variant de oplossing zijn om het groene hart tussen Maassluis en Vlaardingen te behouden. Daarnaast is het ook goedkoper te realiseren dan een verzonken tunnel, waarvoor minister Schultz haar voorkeur heeft uitgesproken. Dit concludeert ingenieur Tjeerd Bandringa, die op eigen initiatief onderzoek heeft gedaan naar een geboorde Blankenburgtunnel.

Vanaf de Waterweg gezien, komt de Blankenburgtunnel aan de noordkant door het natuurgebied de Rietpollen en in een verzonken uitvoering, dus deels nog zichtbaar boven de grond door het veenweidegebied van de Zuidbuurt en de Aalkeetpolder. Een geboorde tunnel gaat helemaal onder deze gebieden door en komt pas 300 meter voor de A20 boven de grond. Vervolgens worden de rijbanen door middel van tunnelbakken aangesloten op de rijksweg.

Het principe van een geboorde Blankenburgtunnel is niet nieuw. Deze variant viel echter in een eerder stadium af, onder meer omdat de verwachte kosten te hoog waren. Volgens Bandringa blijkt echter uit de studies die het Havenbedrijf samen met ingenieursbureau Arcadis in 2011 presenteerde, dat deze problemen opgelost kunnen worden. Daarnaast zullen de kosten volgens hem neerkomen op 950 miljoen euro. De Blankenburgtunnel 'van minister Schultz' wordt geraamd op 1,2 miljard euro.

Het ministerie heeft het rapport van Bandringa in handen en heeft in januari het rapport getoetst. Het wachten is nog op de uitkomsten. Op 13 maart gaat de minister opnieuw in debat met de Tweede Kamer over de Nieuwe Westelijke Oeververbinding.

Categorieen:
Maassluis Algemeen