Archief
WOS

WOS

Eerst betere busverbinding in Westland, metro op lange termijn

Het aanleggen van een metroverbinding tussen Maassluis en Den Haag, via Westland, is voorlopig (financieel) niet haalbaar. Dat benadrukken de stadsbesturen van Den Haag en Rotterdam in antwoord op schriftelijke vragen. Een snelle busverbinding lijkt op de middellange termijn wel een mogelijkheid. Later dit jaar volgt daarover meer duidelijkheid.

Burgemeesters Bouke Arends (Westland) en Jack de Vries (Maassluis) spraken zich eind vorig jaar in een uitzending van de WOS-talkshow Aan Tafel uit voor een metro- of lightrailverbinding tussen hun gemeenten en Den Haag. De Vries stelde daarbij dat er binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) geld beschikbaar is voor nieuwe OV-projecten. De Haagse wethouder Arjen Kapteijns ziet dat echter anders. "Binnen de MRDH zijn geen substantiële onbenutte middelen die kunnen worden ingezet voor een dergelijke miljardeninvestering", stelt hij​.

Bus Rapid Transit

Er wordt al langer gesproken over het versterken van het openbaar vervoer in Westland. Uit een eerste verkenning in 2021 bleek dat een snelle, frequente en betrouwbare verbinding tussen Den Haag - Naaldwijk - Maassluis- Rotterdam, een zogenoemde Bus Rapid Transit (BRT), potentie heeft om te zorgen dat de bereikbaarheid verbetert. "Uit het uitgevoerde onderzoek blijkt dat een metroverbinding nu niet kansrijk is", bevestigt de Rotterdamse wethouder Pascal Lansink-Bastemeijer in zijn antwoorden. Naar de mogelijke komst van zo'n BRT wordt momenteel verder onderzoek gedaan. "Men hoopt deze voor aankomende zomer af te ronden. In deze verkenning doet men nader onderzoek naar tracévarianten voor een BRT, waarbij de opschaalbaarheid naar lightrail niet onmogelijk moet worden gemaakt. De besluitvorming over de (financiële) haalbaarheid van BRT moet nog plaatsvinden", schrijft de wethouder.

Een metro blijft daarmee een optie, al is dat voor de lange termijn. Arends daarover, in reactie op vragen van GBW: "Als stip op de horizon richting 2050 kan bij voldoende vervoerwaarde de BRT wellicht worden vervangen door een lightrailverbinding."

Maassluis als beginpunt

Raadslid Joey de Waard (Leefbaar Rotterdam) had overigens bij het college gesuggereerd om de lijn door Westland vanuit Hoek van Holland te laten lopen. Die optie is echter afgevallen. "Het is logisch dat een verbinding die komt vanuit Den Haag en via het Westland op het Rotterdamse metronetwerk aantakt, in ieder geval via Naaldwijk loopt, vanwege de functies aldaar. Een begin- en eindpunt in Maassluis is dan één van de logische opties die hieruit voortvloeit", reageert Lansink-Bastemeijer.

Den Haag laat weten dat een toekomstige OV-verbinding niet per se hoeft te eindigen bij de Uithof, maar dat Leyenburg een logischere optie zou zijn. Een verlenging naar Hollands Spoor of Den Haag Centraal wordt niet als realistisch gezien.

Lees meer: OV in Westland schiet tekort, metro welkome oplossing