Archief
WOS

WOS

OV in Westland schiet tekort, metro welkome oplossing

Als er daadwerkelijk een metroverbinding door Westland wordt aangelegd, dan wordt dat door veel regiogenoten met gejuich ontvangen. De metro zou de bereikbaarheid van Westland sterk kunnen verbeteren, blijkt uit een enquête onder het WOS Panel.

Burgemeesters Bouke Arends (Westland) en Jack de Vries (Maassluis) zijn in elk geval enthousiast. Zij lobbyen binnen de metropoolregio voor het verbinden van de Hoekse Lijn met Westland en Den Haag. "In 2040 heeft het Westland 140.000 inwoners. De wegen slibben nu al dicht. We moeten fors investeren in openbaar vervoer", aldus Arends. Ook raadsfracties in buurgemeenten Den Haag en Rotterdam omarmen het initiatief. Alleen GemeenteBelang Westland verbaast zich erover, dat de Westlandse raad hierover nog geen zegje heeft kunnen doen.

'Meer dan een uur bezig'

Maar dat het openbaar vervoer (OV) verbeterd moet worden, lijkt wel duidelijk. Meer dan de helft van de respondenten van het WOS Panel noemt het OV in de regio onvoldoende of slecht. Slechte aansluitingen, lange reistijden en een gebrek aan directe verbindingen naar grote steden worden als problematisch beschouwd. "Mijn zoon en dochter hebben beiden een auto moeten aanschaffen, omdat de aansluiting en tijden met het openbaar vervoer niet haalbaar zijn", merkt iemand op. Een ander schrijft: "Het is sneller en goedkoper om met eigen vervoer te gaan. Om vanuit het Westland naar Rotterdam centrum te gaan ben je meer dan een uur bezig."

Metro

Een metroverbinding tussen Maassluis, Westland en Den Haag krijgt dan ook veel steun. Ruim 59 procent van de ondervraagden vindt een metroverbinding belangrijk of zeer belangrijk. Zij verwachten voordelen zoals een betere bereikbaarheid, minder drukte op de wegen en een milieuvriendelijk alternatief voor de auto. "Nu ben je verplicht om altijd de auto te pakken", zegt een respondent. "Met een metro ben je snel in Den Haag of Rotterdam zonder files of dure parkeerkosten."

Van de mensen die de vragenlijst hebben ingevuld, verwacht bijna twee derde soms of regelmatig van de metroverbinding gebruik te gaan maken. "Als het betaalbaar wordt, zou ik het ideaal vinden voor mijn woon-werkverkeer", is een van de antwoorden.

Toch zetten mensen wel hun vraagtekens bij de komst van een metroverbinding. "Ik vraag me af of er ruimte is in het Westland voor een metroverbinding", stelt iemand. Ook denkt een respondent dat de kosten voor het aanleggen van zo'n verbinding (te) hoog zijn. Al is er volgens de burgemeesters een potje met onbenut geld bij de MRDH, dat aangewend kan worden.
Verder zou het succes van de metro afhangen van welke plaatsen die aandoet. En iemand vraagt zich af of er écht gebruik van gemaakt gaat worden. "De gemiddelde Westlander gaat echt de auto niet uit om in een metro te gaan zitten."

Pleidooi voor beter busnetwerk

Naast steun voor een metroverbinding, vragen veel inwoners om een uitbreiding van het busnetwerk. Er is behoefte aan meer haltes in buitengebieden en snellere verbindingen tussen dorpen en steden. "In Honselersdijk is er bijna geen openbaar vervoer", merkt een inwoner op. "Voor ouderen en werkenden is dat echt een probleem."

2222 Verdilaan bus openbaar vervoer EBS

2222 Verdilaan bus openbaar vervoer EBS WOS

Kosten worden ook vaak genoemd als drempel. Veel respondenten noemen het OV duur en pleiten voor lagere tarieven of zelfs gratis vervoer voor specifieke doelgroepen. "Maak het goedkoper en mensen zullen sneller overstappen", zegt een respondent.

Wil jij ook regelmatig je mening geven over diverse onderwerpen? Meld je dan aan voor het WOS Panel via wos.nl/panel.