Archief
Ottevanger

Organisaties vragen opnieuw aandacht voor behoud Hoeksveer

Het Hoeksveer moet ook de komende jaren blijven varen tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte. Dat vinden althans de organisaties die zich hebben verenigd in de Veerpontencoalitie. Ze willen daarover graag in gesprek met de gemeente Rotterdam en provincie Zuid-Holland.

Het Hoeksveer is sinds 2022 de opvolger van de Fast Ferry. Die stopte eind december 2021 met varen, omdat er volgens vervoerder RET te veel kosten werden gemaakt. Het duurde destijds lang voordat er een alternatief kwam. Na twee mislukte aanbestedingen vond de gemeente Rotterdam in vervoerbedrijf Ottevanger een oplossing. De veerverbinding, die vaart van eind maart tot 1 oktober, is een groot succes. Vorig jaar maakten 22.128 mensen de overtocht. Maar voor 2025 is er (nog) geen nieuw contract en dus dreigt de veerboot te verdwijnen.

Dat baart de organisaties zorgen, zo wordt duidelijk uit een brief die eind vorige week is verstuurd. Zij doen dan ook een dringende oproep om 'gezamenlijk het voortbestaan van het Hoeksveer structureel te borgen'. Dit is niet de eerste keer dat zij deze oproep doen; ook vorig jaar pleitten ze voor behoud.

De veerboot speelt een belangrijke rol in in twee van de drie grootste langeafstand fietsroutes van Nederland, de LF Kustroute en de LF Maasroute. Daarnaast gebruiken voetgangers en fietsers de boot om bij Futureland op de Maasvlakte te komen. Dat informatiecentrum over het havengebied is anders alleen bereikbaar met de auto. "Zonder het Hoeksveer wordt het hele Maasvlakte-gebied slecht bereikbaar voor bewoners uit de wijde omgeving die nu nog met de metro en het veer naar Futureland gaan", schrijven zij.

Portlantis

Futureland wordt volgend jaar overigens vervangen door het nieuwe 'havenervaringscentrum' Portlantis. Daarvoor verschijnt ook een nieuw ponton aan de zuidkant van de Maasvlakte, maar dat is vooral bedoeld voor de rondvaarten vanuit Portlantis. Duidelijk wordt dat er geen rekening is gehouden met de instandhouding van het Hoeksveer. "Bezoekers worden met een busje van Portlantis naar/van dit ponton gebracht, dit omdat er een drukke weg ligt tussen het ponton en Portlantis. Geen veer, geen fietsers, dus daarmee wordt geen rekening gehouden en zijn ook geen middelen gereserveerd voor een goede fietsverbinding met het nieuwe ponton. Een extra barrière voor behoud van het Hoeksveer."

"Bij behoud kan het Hoeksveer ook aanleggen bij het nieuwe ponton. Bij het nieuwe ponton liggen ook de prachtige stranden van de Maasvlakte om de hoek en fietst men nog sneller dan nu al het geval is naar het landelijke Voorne-Putten en blijven de Maasvlakte fietsroutes bereikbaar. De vaartijd zal circa 10-15 minuten langer zijn", aldus de Veerpontencoalitie, een collectief bestaande uit onder andere ANWB, Fietsersbond en het Fietsplatform.

Overgangsjaar

Hoewel de betrokken overheidsinstanties het belang van het Hoeksveer erkennen, is er nog geen structurele financiering voor de toekomst na 2025. De briefschrijvers maken zich zorgen dat zonder tijdige actie en financiering, de veerdienst voorgoed zal verdwijnen. "Een alternatieve verbinding is er niet", staat in de brief. "Het veer Rozenburg-Maassluis ligt 10 km naar het oosten, dus al snel 20 km omfietsen, de ook oostelijk aangelegde nieuwe Maasdeltatunnel heeft geen fietsbuis."

De initiatiefnemers roepen de betrokken partijen op om snel tot een oplossing te komen voor de financiering en het behoud van het Hoeksveer. Ze stellen voor om 2025 als overgangsjaar te gebruiken waarin een structurele oplossing kan worden gevonden. "Gezien het stijgende aantal gebruikers kan het Hoeksveer, waarschijnlijk zonder nog meer subsidie nodig te hebben, de aan de nieuwe vaartijd aangepaste dienstregeling uitvoeren."

Lees meer

Veerboot Berghaven gaat mogelijk stoppen

In gesprek

Om hun punt kracht bij te zetten, nodigen de ondertekenaars de betrokken partijen uit voor een gesprek op 10 september bij het ponton in Hoek van Holland. Zij hopen daar hun oproep persoonlijk te kunnen overhandigen en in gesprek te gaan over de toekomst van het Hoeksveer.