Archief

Onduidelijk of doelen zijn behaald, maar gemeente wil wel door met gebiedsmarketing

Het gemeentebestuur van Midden-Delfland wil ook de komende jaren geld steken in marketingorganisatie Puuur. Wel moeten er concrete, meetbare doelstellingen komen. Want daar ontbrak het in de afgelopen periode aan.

Puuur werd in het voorjaar van 2019 opgericht als nieuw promotieplatform voor het Midden-Delflandgebied. Het gebied moest beter op de kaart worden gezet bij mensen uit de stad. Er werden zes doelstellingen meegegeven:

  1. Verhoging van de naamsbekendheid van het gebied in de regio;
  2. Versterking van het bestaansrecht van het gebied en van agrarische en recreatieve ondernemers;
  3. Verhoging van de propositiebekendheid;
  4. Verhoging van het bezoekersaantal (penetratie en frequentie);
  5. Verlenging van de gemiddelde bezoektijd per bezoek;
  6. Hogere gemiddelde besteding per bezoek.

Niet te meten

Of die in de afgelopen vijf jaar zijn gerealiseerd? Dat is onduidelijk. De doelstellingen waren niet 'specifiek, meetbaar, aanvaardbaar, realistisch en tijdsgebonden' (smart) geformuleerd, concludeert het gespecialiseerde bureau Buiten in een evaluatie. "Daarnaast ontbreken kwantitatieve en kwalitatieve data, en is de periode waarover geëvalueerd is beïnvloed door de effecten van de coronapandemie."

Wat is er dan wel behaald? Na een lichte daling door corona zit het aantal vestigingen, totaal aantal banen en banen in de toeristisch-recreatieve sector flink in de lift. 'De marketingactiviteiten van Puuur Midden-Delfland zijn in 2019 gestart, maar de opening van een Van der Valk Hotel (2021) lijkt de cijfers toch het meest positief beïnvloed te hebben', staat in het evaluatierapport. Verder is er een netwerk van 67 partners opgezet, hoewel het doel 100 partners was.

Meetbare afspraken

De gemeente wil ondanks dat het onduidelijk is of de doelstellingen zijn behaald, toch door met Puuur. Mondeling is dat ook al toegezegd en voor 2025 staat een subsidiebedrag van 100.000 euro begroot. Wel moeten er concrete, meetbare afspraken komen voor de komende vijf jaar. In de loop van 2024 zullen de gemeente en Puuur Midden-Delfland samenwerken aan een nieuwe meerjarenstrategie, inclusief een financiële strategie die richting zal geven aan de gebiedsmarketing vanaf 2025. De stichting zal vóór het einde van 2025 een uitgewerkt plan presenteren.

In 2019 maakte de WOS de volgende reportage over de start van Puuur: