Archief

Bij Westlandse online winkelstraat was draagvlak een vraagteken

De online winkelstraat 'Winkel in Westland', van start gegaan in oktober 2021, is geen succes geworden. Het was destijds in zeer aanzienlijke mate gissen naar het draagvlak onder de winkeliers. Je kunt er inmiddels niet meer shoppen.

Dit komt naar voren in een brief over de evaluatie die het college van B en W donderdag naar de gemeenteraad van Westland heeft gestuurd. De gemeente verleende aan de opzet van deze 'Westlandse Bol.com' een subsidie van 150.000 euro.

Westland wil al sinds 2018 winkelgebieden versterken. Vanwege de coronapandemie was in 2021 fysiek winkelen niet mogelijk. Het college besloot vanwege deze enorm lastige periode voor ondernemers subsidie te verlenen aan dit project. Doordat een online winkelstraat de levensvatbaarheid van ondernemingen zou vergroten, zou het hiermee bijdragen aan aantrekkelijke winkelgebieden.

De online winkelstraat was een gezamenlijk initiatief van MKB Westland en de winkeliersorganisaties BIZ Naaldwijk, BIZ 's-Gravenzande, BIZ Wateringen, BIZ Monster, BIZ De Lier en BIZ Honselersdijk. Het doel was de ontwikkeling van een lokaal, online winkelplatform, zodat consumenten ook online hun geld zouden uitgeven in Westland.

Weinig tijd voor draagvlakpeiling

Voorafgaand aan het project is niet door alle winkelgebieden het draagvlak onderzocht, zo staat in een brief aan de gemeenteraad. Van alle BIZ'en was naar schatting alleen onder leden van de BIZ 's-Gravenzande en BIZ De Lier voldoende draagvlak. BIZ Naaldwijk, BIZ Monster en BIZ Honselersdijk deden geen onderzoek naar draagvlak, van BIZ Wateringen is dit onbekend. MKB Westland stelt dat er geen tot weinig tijd was voor een draagvlakpeiling, aldus de gemeente.

Als onderdeel van de subsidieverstrekking is afgesproken om het uit te keren bedrag te koppelen aan het aantal te koppelen ondernemers, stelt de gemeente. Uiteindelijk ging dat in totaal om 717 ondernemers. In 454 gevallen ging het daarbij alleen om naamsvermelding op 'Winkel in Westland', in 263 gevallen konden bezoekers van de site daadwerkelijk 'webshoppen'.

'Merendeel had er weinig tot niets aan'

De evaluatie geeft als uitkomst dat er geen significante omzetstijging is ontstaan bij Westlandse ondernemers vanwege het platform. "Een aantal ondernemers heeft zeker wat verkocht, maar het merendeel heeft er weinig tot niets aan gehad", zo wordt gesteld. "De verwachting leefde dat de online winkelstraat een geschikt instrument was om een bijdrage te leveren aan de levensvatbaarheid van Westlandse ondernemingen. Uit onderzoek blijkt dat de online winkelstraat die bijdrage niet heeft geleverd."

Het beleidsdoel om de levensvatbaarheid van ondernemingen te vergroten en daardoor de aantrekkelijkheid van de winkelgebieden in crisistijd te verhogen, is niet behaald, aldus de gemeente. "Winkel in Westland heeft daarmee niet het resultaat behaald waar vooraf op werd gehoopt. MKB Westland zet de online winkelstraat niet voort, maar behoudt de website wel om de winkelgebieden te promoten."