Archief
WOS

Meer dan honderd excuusbrieven naar ontvangers huishoudelijke hulp in Westland

Ruim honderd cliënten in Westland die huishoudelijke hulp ontvangen op grond van de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) hebben van de gemeente en Tzorg een excuusbrief ontvangen over hoe er met hen is gecommuniceerd.

Dat meldt wethouder Barend Rombout in antwoord op vragen die waren gesteld door raadslid Mireille van der Stelt (GBW). Rombout vult aan dat er telefonisch contact is gezocht met 14 cliënten van wie bekend is dat zij (al dan niet tijdelijk) minder ondersteuning (hebben) ontvangen. "Inmiddels is afgesproken dat er bij hen een huisbezoek zal plaatsvinden, waarbij met TZorg de mate van de ondersteuning wordt besproken", aldus Rombout.

Ingewikkelde materie

Voor veel burgers blijft de Wmo-ondersteuning een ingewikkelde materie, zoals ook naar voren komt in deze situatiebeschrijving door de wethouder: "Door gewijzigde afspraken naar aanleiding van het inkoopproces Wmo, kan het voor sommige cliënten het geval zijn dat de ondersteuning van TZorg beperkt veranderd is. Uitgangspunt is en blijft hierbij de kwaliteit van de ondersteuning: alleen op het onderwerp van de tijd kan wat veranderen (trede-systematiek). Dit kan per week verschillen."

Rombout vervolgt: "Signalen dat cliënten (al dan niet tijdelijk) minder ondersteuning ontvangen, hebben we opgepakt met TZorg. Wij hebben de directie erop aangesproken dat het met de cliënt overeengekomen resultaat te allen tijde gerealiseerd dient te worden. Met cliënten die klachten hebben, wordt momenteel contact opgenomen."

Extra brief

In vervolg op de excuusbrief van 21 maart zal deze week nog een brief aan de cliënten gestuurd worden waarin volgens Rombout helder wordt uitgelegd wat er wel en niet is veranderd. Die brief eindigt met informatie waar cliënten terecht kunnen voor vragen. "Daarnaast zal een Q&A (vragen en antwoorden, red. ) op de gemeentelijke website worden geplaatst."

Rombout meldt dat er met TZorg momenteel veel contact is. "Daarnaast zal eind volgende week een bestuurlijk overleg plaatsvinden tussen TZorg en de gemeente, om de ontstane situatie te bespreken en afspraken te maken om dit in de toekomst te voorkomen."

De wethouder liet al eerder blijken, dat hij niet blij is met de communicatie van Tzorg. Dat gebeurde met name in een commissievergadering van de gemeenteraad op 6 maart, in een reactie op vragen van Peter Duijsens (Westland Verstandig) over vermindering van uren in de huishoudelijke hulp via de Wmo.
"De wethouder gaf aan dat er geen sprake zou zijn van urenverlies in de huishoudelijke hulp. Er zou een fout gemaakt zijn door de zorgaanbieder en alles zou zo snel mogelijk hersteld worden", blikte GBW-raadslid Van der Stelt op 23 maart terug. Haar conclusie was: "De zorgaanbieder wijst naar de gemeente en de gemeente wijst naar de zorgaanbieder."

Categorieen:
Nieuws Politiek Westland