Archief
WOS

WOS

Heijdse Lijn gaat rijden op afspraak

"U belt, het busje snelt." Dat is vanaf september het motto van de Heijdse Lijn. Het pendelbusje tussen Ter Heijde en Monster stopt met de oude dienstregeling en gaat straks rijden op afspraak.

Bijna een jaar geleden, op 6 september, ging de Heijdse Lijn van start. Het busje is er gekomen om (oudere) bewoners uit het kleine kustdorp naar Monster te vervoeren, om daar boodschappen te doen. Het openbaar vervoersproject is een initiatief van bewonersvereniging Hint, die al langer een alternatief zocht voor de sinds 2012 verdwenen buslijn 34. Heijenaren die slecht ter been zijn en niet kunnen autorijden, konden daardoor niet meer zelfstandig boodschappen doen.

Bij de start in 2021 zijn een aantal opstapplaatsen in het dorp ingericht: in de Pietersonsstraat, bij appartementencomplex De Admiraal en bij het Fletcher hotel. Het busje haalde op gezette tijden de mensen daar op en vervoerde ze naar het centrum van Monster. Uit een evaluatie blijkt dat er in het afgelopen jaar maandelijks gemiddeld zo'n 100 passagiers gebruik maakten van het elektrisch aangedreven busje. "Toch komt het nog voor dat het busje rijdt zonder passagiers", zien de initiatiefnemers.

Bekijk de rapportage van vorig jaar, de tekst gaat onder de video verder.

De afgelopen zomermaanden reed het busje niet en was er tijd om te kijken naar de toekomst. Besloten is dat mensen nog steeds op het hele uur vrij kunnen instappen aan de Pietersonstraat, maar dat er verder vooral gewerkt wordt op afspraak. Mensen die gebruik willen maken van het busje, kunnen bellen met de chauffeur. Die kan hen dan binnen een kwartier ophalen. "U meldt waar u naar toe wilt en wordt naar de gewenste bestemming in Monster gebracht", zo is te lezen in het dorpsblad van Ter Heijde.

Lastige opstartperiode

Het vervoerproject kende overigens een stroeve start. Door de coronapandemie en de renovaties en tijdelijke sluitingen bij woonzorgcentrum Duinhof en logeerhuis Strandgoed in Ter Heijde, was er sprake van een lastige opstartperiode. "Veel potentiële passagiers kozen uit veiligheidsoverwegingen op dat moment (nog) niet voor het busje en gedurende 7 maanden was er dus ook geen vraag naar vervoer vanuit Duinhof en Strandgoed", aldus de initiatiefnemers. Desondanks zijn zij tevreden over de ruim 1.000 passagiers die in het eerste jaar van de driejarige proefperiode zijn vervoerd.