Elementen van Blankenburgtunnel uit droogdok gevaren
Rijkswaterstaat heeft het tweede element van de Maasdeltatunnel die tussen de A20 en de A15 moet komen van het droogdok naar een tijdelijke plek in de Botlek gevaren. De nieuwe verbinding (A24) tussen Maassluis en Rozenburg moet het verkeer door de Beneluxtunnel ontlasten.
Het was een komen en gaan van journalisten bij het droogdok van Damen Verolme in de Botlek. Het tweede element van de Maasdeltatunnel, ook wel bekend als de Blankenburgtunnel, wordt naar een tijdelijke parkeerplek om de hoek gevaren. Het andere element ligt daar al.
Een droogdok is een metersdiepe bak waarin de rechthoekige tunnelbuis van beton gemaakt wordt. Als hij af is, dichten de bouwers de buis waterdicht af en laten ze hem vol water stromen. Daarna gaat de tunnelbuis drijven. "Dat is de wet van Archimedes", zegt projectdirecteur Hélène Moors bij Rijkswaterstaat.
Artikel gaat verder onder de video:
De twee tunnelbuizen zijn enorm: 200 meter lang, 7 tot 8 meter hoog en 40 meter breed. Een sleepboot trekt de buizen naar de plaats van bestemming. Een duwboot vaart achter de buis aan om hem op koers te houden.
Over een jaar worden beide tunnelelementen afgezonken en komen ze op 30 meter diepte op de bodem van het Scheur te liggen, vlak voor de Nieuwe Waterweg.
Betegelde sleuf op de bodem uitbaggeren
In de bodem moet een baggerschip een sleuf graven waarin de tunnelbuizen komen te liggen. De geul die ontstaat moet worden betegeld omdat deze anders weggespoeld wordt door het water. Op de oever bij Vlaardingen en aan de overzijde bij Rozenburg zijn geulen gegraven van 30 meter diep. Via die geulen moeten de tunnelelementen in het water geschoven worden.
"Oudhollands vakmanschap", noemt Moors deze techniek. "De bouwput die we daar graven is even diep als een torenflat hoog is. "Innovatief is de technologie waarmee de tunnel gemaakt wordt niet, zegt Moos. "Maar de combinatie van alle technieken die we ervoor gebruiken is dat wel."
De tunnel bestaat uit twee tunnelbuizen van beton die in het middel onder water tegen elkaar gezet moeten worden. Er mag natuurlijk geen water doorsijpelen nadat dit gebeurd is. "De Maastunnel is op dezelfde manier gemaakt", zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. "Een Rotterdamse ingenieur van de gemeentelijke dienst heeft een technologie uitgevonden waarmee dat kan."
Piramides moeten middennaad waterdicht maken
Op de betonnen uiteinden van de tunnelbakken komt het zogeheten 'Ginaprofiel' te zitten. Dat profiel is genoemd naar de piramidevormige elementen op de randen die de bedenker van de naam deden denken aan de borsten van de Italiaanse filmactrice Gina Lollobrigida. Die puntige elementen moeten ervoor zorgen dat de tunnel ook op de middennaad waterdicht zit. De verwachting is dat de tunnel eind 2024 klaar is voor gebruik.