Archief

Mogelijk al in 2035 met 'de tram' naar Naaldwijk: Westland wil komst met 15 jaar vervroegen

Er moet meer haast gemaakt worden met een lightrailverbinding, oftewel een 'sneltram', naar Westland. Deze staat nu voor 2050 gepland, maar als het aan de gemeente Westland én ondernemers in de regio ligt, wordt de komst met vijftien jaar vervroegd.

"Het is hét onderwerp voor het nieuwe college", aldus Benjamin Hofland, fractievoorzitter van D66 Westland. "We moeten wél meer woningen bouwen, maar we zijn ontzettend slecht bereikbaar. Die sneltram móet er komen, liever gisteren dan vandaag. 'Geen arbeidsmigranten in hun achtertuin, geen islamitische school én ook geen sociale huurwoningen. Het lijkt alsof Westland altijd tegen is, maar soms willen ze iets ook wél. Namelijk een tramverbinding. "Toen ik hoorde dat het pas in 2050 gaat gebeuren, was ik stomverbaasd", reageert Dave van Koppen, fractievoorzitter LPF Westland. "Tien jaar geleden dacht ik ook: zo'n tram, laat dat maar bij de stad, dat hebben we niet nodig 'bij ons' in het Westland. Maar zeker nu we ook zoveel woningen moeten bijbouwen, is het echt noodzakelijk."

De discussie over de komst van zo'n sneltramverbinding is niet nieuw. "Ik werk nu acht jaar binnen de Westlandse politiek, en het gaat er al acht jaar over", reageert Hofland. "En dat het plan nog steeds niet is uitgevoerd, is eigenlijk best merkwaardig. We zijn een ontzettende groeigemeente, gaan naar de 130- à 140.000 inwoners. Als je dat vergelijkt met andere honderdduizend-plus-gemeenten zie ik een groot verschil: er is er geen één zonder eigen treinstation. Behalve wij."

Het Westland moet het inderdaad al jaren alleen met bussen doen. Eind vorig jaar liet de MRDH, de overkoepelende metropoolregio Rotterdam – Den Haag daarom onderzoek uitvoeren naar een mogelijke lightrailverbinding naar het Westland. De conclusie is dat de bereikbaarheid van het Westland inderdaad veel beter moet, maar dat er eerst wordt ingezet op een sneller busnetwerk. Later, vanaf 2050, zou deze omgezet kunnen worden in een lightrailverbinding.

Dat de keuze niet meteen valt op een sneltramverbinding, heeft te maken met de kosten. De aanleg van een lightrail gaat zo'n 250 miljoen euro kosten. Desalniettemin snapt ondernemersorganisatie VNO-NCW Westland-Delfland - net als de gemeente Westland - niets van de keuze om eerst een snelbusverbinding in te zetten. "Dít is juist zonde van het geld én de urgentie van onze bereikbaarheidsproblemen wordt miskend", aldus Marck Hagen, voorzitter van VNO-NCW Westland-Delfland. "Investeer direct in de lightrailverbinding, zodat de sneltram in 2035 kan rijden. Dan hebben we een robuuste vervoerslijn die veel problemen kan oplossen en een extra impuls geeft aan het vestigingsklimaat en onze economie."

'Sneltram kan jongeren naar Westland halen'

De werkgevers en tuindersbedrijven in het Westland maken zich al langere tijd zorgen over de slechte bereikbaarheid van het gebied, dat een rem zet op de economische ontwikkeling. "We ontwikkelen de Horti-campus in Honselersdijk bijvoorbeeld als kenniscentrum voor de greenport", vervolgt Hagen. "Daar hebben we jonge kenniswerkers voor nodig en die willen nu eenmaal graag in de stad wonen, zoals Rotterdam of Den Haag. Door de slechte verbindingen, kunnen we die nu moeilijk aan ons binden." Volgens de MRDH wordt er bij de aanleg van een sneller busnetwerk wel al rekening gehouden met de lightrailverbinding. "Daardoor wordt het straks niet onmogelijk gemaakt. Er is nu echt te weinig geld voor, want het gaat niet alleen om de exploitatie, maar ook of het rendabel is. Daar hebben we zo'n 15.000 reizigers voor nodig. In 2040 zitten we volgens berekeningen pas op 11.000", aldus een woordvoerder van de MRDH.
Voorstanders van de lijn op korte termijn, denken dat de tramverbinding wel degelijk rendabel te krijgen is. "Een groot deel van de nieuwe (sociale) woningen die Westland op de planning heeft staan, ligt in de directe nabijheid van de lightrail-route. Dit zorgt júist voor voldoende aanbod van reizigers", aldus Hagen. Ook Peter Duijsens van Westland Verstandig denkt er zo over: "Bij goed functioneren zal het gebruik een enorme boost krijgen, schatten wij in."

'Tram voorwaarde voor woningbouw'

Voor sommige Westlandse fracties is de tramverbinding zelfs een voorwaarde voor de nieuwe woningbouw en het daarmee groeiend aantal inwoners van het Westland. "De behoefte om te reizen, zal alleen maar toenemen", laat Geraldine van der Knaap, fractievoorzitter van de Westlandse VVD weten. "Een lightrail heb je niet 'morgen', maar 2035 is een goed richtpunt. Bij woningbouw horen ook goede verbindingen, dus je moet zorgen dat dat op orde is."

De Westlandse wethouder Pieter Varekamp laat weten dat Westland zelf een groot deel van de kosten op zich wil nemen. "We willen bijdragen waar mogelijk. Wij zien hier echt de noodzaak toe voor zowel de groei van mobiliteit als onze economie. Omdat de wereld zich sneller ontwikkelt dan we denken, willen we de vaart erin houden, en koersen wij als gemeente op 2035.

'Als eerste onze vinger opsteken voor budget'

Volgens Hofland van D66 moet er daarbij slim gebruik worden gemaakt van het nieuwe coalitieakkoord. "Daar wordt 7,5 miljard beschikbaar gesteld voor betere mobiliteit bij nieuwe woningen. Daar is de ontwikkeling van het Floragebied, het perfecte voorbeeld van. In plaats van afwachten, moeten we nu eens als eerste onze vinger opsteken. We moet echt doorpakken. Dit is dé manier om de lightrailverbinding sneller naar het Westland te krijgen."

"Nu op alle agenda's van het rijk en de provincie zetten", valt Duijsens bij. "Waarom naar de Binckhorst waar Den Haag woningen wil bouwen eerst een tramlijn aanleggen en in Westland kan niets? Waarom wel een lijn van Rotterdam naar Hoek van Holland en niet in Westland? Waarom stopt de lijn van Den Haag op de rand van Wateringen?" Volgens politiek Westland is het een gemiste kans. Van Koppen: "We hebben zo'n lightrail al lopen van Den Haag tot aan Wateringen en dan gaat de metro weer verder in Rotterdam, daar moet gewoon nog een lijntje tussen. Dan heb je een prachtige route. En niet pas in 2050."

Verkeerswethouder Pieter Varekamp vertelde in de WOS Ochtendshow aan welke locatie hij denkt voor het bijbehorende station van de lightrail

Categorieen:
Nieuws Politiek Westland