Archief
Fred van der Ende

Fred van der Ende

OV-wensen nauwelijks gehonoreerd, einde aan buslijn 35 en 226

De wensen en adviezen over openbaar vervoer die door gemeentes in onze regio zijn ingediend bij de vervoersautoriteit MRDH (Metropoolregio Rotterdam-Den Haag) zijn nauwelijks overgenomen door die instantie. De gemeenten Maassluis en Midden-Delfland hebben in totaal 13 voorstellen gedaan, waarvan er slechts 1 is overgenomen. De gemeente Westland heeft geen advies of wensen doorgegeven, zo blijkt uit documenten van de MRDH.

Ook reizigersplatform METROCOV heeft vijf voorstellen gedaan voor onze regio die allemaal afgewezen zijn. Voorbeelden van afgewezen wensen zijn een buslijn langs de nieuwe begraafplaats in Maassluis en extra bussen voor lijn 33 door Midden-Delfland. De MRDH ziet er geen brood in en adviseert indien mogelijk te kijken naar lokale vervoersoplossingen, waarvoor overigens wel subsidie vanuit de MRDH gevraagd kan worden.



Veranderingen

Maar wat gaat er dan precies veranderen bij de dienstregeling van 2018, die overigens al van start gaat na de heropening van de Hoekse Lijn in september? Best veel. Zo verdwijnt buslijn 35 tussen Den Haag en Hoek van Holland en gaat die op in lijn 31. Laatstgenoemde krijgt daardoor een andere route en rijdt voortaan van Hoek van Holland naar Den Haag. Vooral voor inwoners van Hoek van Holland heeft dat grote gevolgen, omdat de bus geen ronde meer door het dorp maakt, maar meteen richting station Hoek van Holland Haven rijdt.

Ook sneldienst lijn 226 tussen Maassluis en Schiedam stopt ermee door de komst van de Hoekse Lijn. Diezelfde Hoekse Lijn zou er volgens de RET ook voor zorgen dat een groot deel van de reizigers niet meer met bus 126 gaat rijden. Daarom wordt deze lijn in de avonduren en op zondag geschrapt. Kleinschalig vervoer zou dan een oplossing moeten bieden, maar wat dat precies voorstelt, heeft de RET nog niet bekendgemaakt.

Buslijn 33 tussen Naaldwijk en Delft via Maassluis gaat in de avonduren en op zondag ook niet meer rijden. Alleen het gedeelte tussen Delft en metrostation Maassluis zal nog blijven rijden in die uren, zodat reizigers uit Midden-Delfland gemakkelijk van en naar de Hoekse Lijn komen. De rest van de lijn wordt dan niet gereden, omdat Connexxion te weinig reizigers verwacht op dit traject als ook lijn 126 van de RET fors minder gaat rijden.

Buslijn 36 tussen Den Haag en Schiedam via Naaldwijk gaat juist in hogere frequentie rijden. In plaats van om het kwartier, gaat er in de spits om de 10 minuten gereden worden. Daarmee wordt ook een betere aansluiting op het Haagse tramnet mogelijk. Lijn 36 is de drukste busverbinding van het Westland.

Routewijzigingen

Buslijn 126 van de RET rijdt voortaan tot en met station Maassluis West (over niet al te lange tijd metrostation Maassluis Koningshoek). Alle busstations in het westen van de stad worden dan niet meer aangedaan door de RET. Buslijn 33 blijft nog wel langs een gedeelte van de halte rijden. Haltes Einthovendreef, Van der Waalsdreef en Röntgendreef worden helemaal niet meer aangedaan.

Buslijn 30 krijgt vanaf september een nieuwe halte bij het World Horti Center aan de Middel Broekweg in Honselersdijk. De halte Oostheullaan komt dan te vervallen.

Buslijn 31 krijgt voor een aanzienlijk deel een andere invulling. Tussen Den Haag Leyenburg en de halte Westlandse Druif blijft alles hetzelfde, maar vervolgens gaat de bus rijden volgens de route van lijn 35. Tussen de halte Schelpweg en het indpunt station Hoek van Holland Haven rijdt lijn 31 in beide richtingen via de Harwichweg.

Buslijn 32 neem de verbinding tussen 's-Gravenzande en Naaldwijk over van lijn 31, waardoor er een rechtstreekse verbinding met Delft ontstaat voor reizigers uit 's-Gravenzande. Wel gaat de frequentie van de lijn flink naar beneden. Van vier keer per uur naar twee keer per uur. In de avonden (doordeweeks na 22.00 en op zaterdag na 19.00 uur) en op zondag rijdt de bus nog maar 1 keer in het uur. Aan het einde van maart 2018 is de verwachting dat de haltes op de Woudseweg vervallen voor lijn 32. Er wordt vanaf dan gereden over de Hooipolderweg. Lijn 37 gaat via de nieuwe busbaan rijden en doet de nieuwe halte Hooipolderweg aan.



Buslijn 33 gaat in Maassluis een andere route rijden. De route tussen de haltes Stadsmolen en station Maassluis West wordt verlegd van de Schoutenlaan/Merellaan naar de Westlandseweg/Uiverlaan. De haltes Westeinde, Korhoenstraat en Nachtegaallaan komen daarmee te vervallen. Lijn 33 neemt de bediening van de haltes Hof van Delftstraat en My home is my castle over van lijn 32 en 37. Tussen Den Hoorn en Schipluiden rijdt lijn 33 voortaan via de Klaas Engelbrechtsweg. Op de Rijksstraatweg vervallen de haltes Houtzagerij en Manege.

BusLijn 34 rijdt voortaan buiten de vakantieperioden op weekdagen overdag elk half uur en in beide richtingen tussen Naaldwijk en Monster. In Monster wordt een lusvormige route gereden. Komend uit Naaldwijk rijdt lijn 34 via de N211 naar halte Emmaplein vanwaar via de huidige route naar Naaldwijk wordt teruggereden. In Monster worden voortaan ook de haltes Burgemeester Kampschoërstraat en Vlotlaan bediend.

Buslijn 35 wordt opgeheven en gaat deels verder als lijn 31. De haltes Burgemeester Kampschoërstraat en Vlotlaan in Monster en ook Monsterseweg en Vreeburghlaan in 's-Gravenzande verdwijnen. De grootste 'klappen' vallen echter in Hoek van Holland, waar de haltes Ruyterstraat en Strandweg op de Dirk van den Burgweg, De Hoekstee, Hoekse Hillweg, De Houtmanstraat, Huydekoperstraat en Columbusstraat niet meer aangedaan worden.

BOB

In de nacht van zaterdag op zondag komt er op de lijn BOB-19 naar Naaldwijk en Hoek van Holland, een extra rit tussen 4.00 en 5.00 uur. Ook komen er op deze lijn twee ritten in nacht van vrijdag op zaterdag.



Flora Holland-lijnen


Dagelijks zijn er vroeg in de ochtend vanuit meerdere plaatsen ritten naar veiling Royal Flora Holland in Honselersdijk. Besloten is om lijn 424 vanuit Schiedam naar Honselersdijk, vanuit Vlaardingen lijn 425 en vanuit Maassluis lijn 426 samen te voegen tot twee lijnen. De nieuwe lijn 424 rijdt de huidige route tussen Rotterdam Marconiplein en Vlaardingen. In Vlaardingen wordt de route via Holy van lijn 425 overgenomen. Vervolgens rijdt lijn 424 non-stop naar Honselersdijk. Lijn 426 neemt de route van lijn 425 in Vlaardingen ten zuiden van de A20 over. Vervolgens wordt via de A20 naar de afrit Maasland gereden, vanwaar de huidige route van lijn 426 naar Honselersdijk wordt gevolgd. De lijndienst vanuit Den Haag, lijn 427, gaat van drie naar twee ritten.