'Duurzame inrichting regio moet bij tunnel voorop staan'
Vlaardingen en Maassluis roepen de Tweede Kamer op om een duurzame inpassing van de nieuwe Westelijke oeververbinding (NWO) voorop te stellen als zij aanstaande dinsdag debatteren over de tunnel. Tegelijkertijd blijven beide gemeenten benadrukken dat wat hen betreft de Oranjetunnel verkeerskundig het beste alternatief is.
Volgens de Vlaardingse wethouder Cees Oosterom kiest minister Schultz van Infrastructuur en Milieu onomwonden voor asfalt. "Bij de minister speelt de waarde van het gebied en de leefbaarheid kennelijk geen enkele rol." Schultz stuurde donderdag een brief naar de Kamer, waarin ze onder meer schrijft dat de kostenraming voor de aanleg van de Blankenburgtunnel ten westen van de Krabbeplas teruggebracht is naar 1 miljard euro. "Een poging van de minister om haar voorkeur beter verdedigbaar te maken", vindt Oosterom.
De gemeenten rekenen erop dat de Kamerleden dinsdag niet zonder meer instemmen met het voorkeurstracé van de minister, maar een duurzame inrichting van de regio voorop te stellen. Stemmen zij toch onverhoopt in met de aanleg van de Blankenburgtunnel, dan dringen de gemeenten aan op maximale inpassing. Oosterom: "Dat betekent een snelweg onder de grond. Boren tot vlakbij de A20 is technisch haalbaar en qua kosten vergelijkbaar met de Krabbeplas West-variant."
Vlaardingen en Maassluis laten het rapport van de Wateringse ingenieur Bandringa voor een geboorde tunnel nader onderzoeken door professionals. De gemeenten vinden dat de Tweede Kamer de minister moet vragen een geboorde variant minstens als een volwaardig alternatief uit te werken.