Archief
WOS

WOS

Maassluiseweg in Maasland mogelijk 30 km-zone: 'Tijd voor actie'

De maximumsnelheid op de Maassluiseweg in Maasland gaat hoogstwaarschijnlijk naar 30 kilometer per uur. Dat zei wethouder Bart de Leede dinsdagavond tijdens een commissievergadering. Het is een van de maatregelen om de veiligheid op die plek te verbeteren.

De Maassluiseweg, met name ter hoogte van de kruispunten met de Koningin Julianaweg en Oude Veiling, wordt al jaren gezien als een gevaarlijk verkeerspunt. De weg is een belangrijke ontsluitingsroute tussen Maasland en Maassluis en verbindt beide dorpen met de A20. De drukte op de weg is de laatste jaren toegenomen, mede door de nieuwbouwwijk Wilgenrijk in Maassluis.

De gemeente Midden-Delfland werkt al langer aan oplossingen, maar de fracties Mijn Partij en VVD vonden dat niet snel genoeg gaan en kwamen zelf met voorstellen. Zo pleiten ze voor het direct instellen van een 30-kilometermzone en het schrappen van het tweerichtingenfietspad, dat het college eerder voorstelde als belangrijkste maatregel.

'Volgende week al invoeren'

"Ons doel is om te voorkomen dat er opnieuw lange onderzoeken worden gestart, maar juist dat er een concrete koers wordt bepaald", zei Frank van Lier (Mijn Partij). "Wij zijn geen verkeerskundige, maar door logisch na te denken en gesprekken te voeren met inwoners van Maasland, menen we dat we met de voorliggende varianten realistisch en serieus zijn."

"Het staat iedere dag vast en er ontstaan gevaarlijke situaties", viel collega Jerry Moerman (VVD) hem bij. Hij pleitte voor snelle actie. "Waarom kunnen we niet volgende week het hele gebied een 30-kilometerzone maken? Waarom kunnen we niet volgende week of deze maand alle automobilisten die vanuit Maasland komen voorrang geven op de automobilisten die vanuit de Maassluiseweg komen, om dat verkeer te ontmoedigen?"

30 kilometer is uitgangspunt

Wethouder Bart de Leede herkent de zorgen en gaf aan dat er nu druk wordt gewerkt aan een voorstel voor de korte termijn. Binnenkort worden er ook verkeersmetingen gedaan. "De 30-kilometerzone is zeker uitgangspunt bij de reconstructie van de weg. Dat zal niet per se iets doen aan het verkeersaanbod, maar wel aan de snelheid."

Toch is het lastig om de snelheid op heel korte termijn al te verlagen. "Je kunt niet alleen een bordje ophangen, het vereist een reconstructie. Dat doe je in één keer goed. En we hebben nog een afspraak staan dat we de werkzaamheden ook moeten afstemmen met de werkzaamheden aan de N468, om volledige opstoppingen te voorkomen. Maar dat betekent niet dat we op onze handen zitten, want we zijn echt wel aan de slag."

'Dubbel fietspad is gevaarlijker'

Het aanleggen van een tweerichtingenfietspad aan de huizenkant van de Maassluiseweg is een van de opties die momenteel wordt onderzocht. Dit plan zou de verkeersveiligheid voor fietsers moeten verbeteren, maar stuit op kritiek van zowel raadsleden als ondernemers.

Kraanverhuurder Boekestijn, die ook aan de weg is gevestigd, waarschuwde in een brief aan de gemeenteraad dat het fietspad juist voor extra gevaarlijke situaties zou zorgen. "In plaats van één oversteek moeten fietsers nu drie keer oversteken, onder andere bij de Maassluiseweg, de Koningin Julianaweg en de Kerkweg. Dit maakt de situatie onoverzichtelijker en gevaarlijker", aldus het bedrijf​.

Ook vreest Boekestijn dat het tweerichtingenfietspad zal leiden tot opstoppingen op de Kerkweg en gevaarlijke situaties bij uitritten van bedrijven en bewoners aan de Maassluiseweg. "Fietsverkeer, vooral e-bikes en scooters, rijden snel. Met fietsers uit twee richtingen wordt het voor vrachtverkeer nóg onoverzichtelijker om bedrijven veilig te bereiken. Dit vergroot het risico op ongelukken."

Van Lier en Moerman pleiten er dan ook voor om dit plan te schrappen. Zover is de wethouder nog niet. Volgens hem liggen nu drie varianten op tafel: de huidige situatie met fietspaden aan weerskanten, een dubbel fietspad aan de huizenkant en een dubbel fietspad aan de waterkant. "Geen enkele variant zal op alleen maar applaus kunnen rekenen, maar wij vinden het wel nodig om de consequenties van die drie varianten in beeld te brengen en ook het gesprek aan te gaan met cijfers in de hand."