Archief
Omroep Twee

Omroep Twee

Tolgeld nieuwe snelweg nog niet geïnd: 'Opstartproblemen, maar incasso komt snel'

Verbazing bij diverse automobilisten die gebruik hebben gemaakt van de Blankenburgverbinding. Hoewel zij zich wel hebben aangemeld bij een aanbieder, is het geld nog altijd niet afgeschreven. Volgens de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) is er sprake van opstartproblemen.

De RDW meldde afgelopen week dat sinds de opening van de Blankenburgverbinding op 7 december 2024, 20 procent van de weggebruikers de tol niet op tijd heeft betaald. De eerste betalingsherinneringen zijn daarom deze week verstuurd.

Een lezer van WOS.nl zet zijn vraagtekens bij het bericht. Ligt het aan de automobilisten zelf of speelt er iets anders? "Veel mensen hebben zich keurig aangemeld bij de diverse exploitanten en zijn inmiddels meerdere malen door de tunnel gereden. Vervolgens hebben ze een overzicht ontvangen en de mededeling dat de verschuldigde bedragen op de 15de zouden worden afgeschreven. En toen gebeurde er... helemaal niets! (...) Voordat de RDW met de vinger naar de gebruikers wijst moeten ze eerst eens navraag doen bij de exploitanten waarom hun systeem niet functioneert", schrijft de lezer.

Lees meer: Zo werkt de tolheffing als je straks over de Blankenburgverbinding rijdt

Uit een poll in de Facebookgroep Rozenburgs Wel en Wee onder ruim 200 mensen blijkt dat bij driekwart niets is afgeschreven. Het probleem ligt onder andere bij de aanbieder Move-Izi.

'In het vervolg zonder vertraging'

Een woordvoerder van de RDW erkent dat er problemen zijn. "We begrijpen de zorgen die zijn geuit en volgen dit nauwgezet. Het klopt dat bij een deel van de gebruikers de incasso door de toldienstaanbieder nog niet is uitgevoerd. Dit komt door opstartproblemen bij de aansluiting tussen verschillende financiële systemen."

Mensen waarbij nog niets is afgeschreven, hoeven zich volgens de woordvoerder geen zorgen te maken. "De betreffende toldienstaanbieder heeft bevestigd dat de incasso spoedig plaatsvindt en vindt in het vervolg zonder vertraging plaats. Gebruikers met een actief account bij een toldienstaanbieder ontvangen geen betalingsherinneringen of boetes, ook niet als de automatische incasso nog niet heeft plaatsgevonden."

Wie vragen heeft over de betaling, kan volgens de RDW het beste contact opnemen met de aanbieder waarbij zij zijn aangesloten. "Ook kunnen gebruikers met overige bij vragen contact opnemen met het Klant Contact Centrum van e-TOL."

Categorieen:
Nieuws Maassluis