Archief
Omroep Twee

Omroep Twee

Zo werkt de tolheffing als je straks over de Blankenburgverbinding rijdt

Ze zijn langere tijd getest op de A12, ter hoogte van Harmelen. Nu hangen de camera’s dan eindelijk boven de nieuwe A24 bij Vlaardingen. De speciale camera’s brengen in beeld wie er gebruik maakt van de Blankenburgverbinding en weten zo precies hoeveel tol iemand moet betalen.

"Deze camera’s zijn uniek in Nederland", vertelt Jan Strijk tegen streekomroep Twee. Hij is directeur tolheffing bij de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer). "Ze herkennen niet alleen kentekens, maar ook het gewicht van de voorbijkomende voertuigen.” Aan het gewicht hangt een prijskaartje en daarmee wordt bepaald hoeveel tol de bestuurder voor zijn voertuig moet betalen."

Het betalen kan via het gebruik van een zogenoemde tolprovider. Vanaf 1 augustus kun je je daarvoor aanmelden. De automobilist kan z'n bankrekening aan de provider koppelen en aanmelden. Vervolgens wordt de kentekenplaat gecontroleerd op het moment dat de auto over de A24 rijdt. Daarna wordt via de provider de tol afgeschreven van de betaalrekening van de automobilist, zonder dat hij of zij er zelf nog aan hoeft te denken.

Automobilisten zonder tolprovider kunnen ook per keer betalen. Dat kan via e-tol.nl. Binnen 72 uur nadat iemand door de tunnel is gereden, moet diegene via deze website betalen.

De tolprijzen zijn nog niet vastgesteld, maar zoals het er nu naar uitziet betaal je voor een personenauto 1,50 euro. Vrachtwagenchauffeurs betalen 9 euro. Ook voor auto's en busjes die door de camera's als zwaarder dan 3500 kilo worden beoordeeld, is de tolprijs 9 euro.

Tekst gaat verder onder de video.

Buitenlandse auto’s

Voor auto’s met buitenlandse kentekens geldt de tolheffing ook. Strijk legt uit dat het binnen de Europese Unie goed geregeld is. "Voor voertuigen van buiten de EU is dat wat moeilijker, maar daarvoor doen we fysieke controles en zullen we dus rondrijden en willekeurig auto’s en vrachtwagens aan de kant zetten."

De nieuwe snelweg onder het Scheur door brengt automobilisten sneller naar Rozenburg via de Hollandtunnel en de Maasdeltatunnel. De verwachting is dat de verbinding eind dit jaar opengesteld wordt voor weggebruikers. Komende zomer wordt de Blankenburgverbinding al wel ingewijd: de route van de openingsetappe van de Tour de Femmes brengt de wielrenners door beide tunnels.

De tol moet net zo lang betaald worden totdat de aanlegkosten van de Blankenburgverbinding zijn terugverdiend.

Categorieen:
Nieuws Maassluis