Archief
Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat

Zes jaar werk voltooid: Blankenburgverbinding is een feit

Op zaterdagmiddag iets voor half drie is de nieuwe snelweg A24, de Blankenburgverbinding, opengegaan. Na ruim zes jaar bouwen kan het wegverkeer de nieuwe noord-zuidverbinding ten westen van Rotterdam gebruiken.

Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat opende zaterdag officieel de nieuwe snelweg A24: "Met de opening van de A24/Blankenburgverbinding helpen we ons land echt vooruit. We geven de weggebruikers meer bewegingsvrijheid en de regio meer economische mogelijkheden. Als kamerlid was ik betrokken bij de besluitvorming over deze weg en als inwoner van de regio weet ik hoe belangrijk deze verbinding is. Vandaag heb ik de eer deze prachtige nieuwe snelweg te openen. Ik ben blij voor de regio en trots op het resultaat!"

De A24 is een nieuwe snelweg die de A20 bij Vlaardingen verbindt met de A15 bij Rozenburg. Nu ligt er een gloednieuwe driebaanssnelweg met een lengte van 4,5 kilometer, met daarin de Maasdeltatunnel onder rivier het Scheur (Nieuwe Waterweg), de Hollandtunnel onder de Aalkeetpolder en twee nieuwe knooppunten: knooppunt Vlaardingen bij de A20 en knooppunt Rozenburg bij de A15.

A24

De Blankenburgverbinding is bedoeld om de verkeersdruk in de regio te verminderen en de haven van Rotterdam beter bereikbaar te maken. Het wegnummer A24 werd gekozen omdat eerdere plannen uit de jaren zeventig hetzelfde nummer gebruikten voor een geschrapte verbinding.

Meerdere tegenvallers

De aanleg van de Maasdeltatunnel verliep niet zonder problemen. Tijdens het afzinken van de tunneldelen ontstonden vertragingen door lekkages en een gebroken kabel. Onvoorziene omstandigheden, zoals sterke stromingen door een zouttong en slecht weer, maakten de operatie nog complexer. Uiteindelijk werd het laatste tunneldeel in november 2023 succesvol afgezonken.

Naamgeving

In de planfase stond de tunnel onder het Scheur bekend als de Blankenburgtunnel, een verwijzing naar de Blankenburgse polder. Deze naam kwam vaak terug in beleidsstukken en mediaberichten. Uiteindelijk kozen de gemeenten voor de naam Maasdeltatunnel, die de rol van de tunnel als onderdeel van de Delta benadrukt. Dit weerspiegelt niet alleen de geschiedenis, maar ook de betrokkenheid van de regio.

Oranjetunnel of Blankenburgtunnel?

De keuze voor de Blankenburgtunnel verdeelde de omliggende gemeenten. Westland zag economische voordelen, zoals een betere route voor vrachtverkeer naar het zuiden, en steunde de tunnel. Midden-Delfland en Maassluis gaven echter de voorkeur aan de Oranjetunnel vanwege de milieuvriendelijkheid en minder impact op natuur en leefomgeving. Het Rijk koos uiteindelijk voor de Blankenburgtunnel vanwege de strategische ligging en lagere kosten, ondanks zorgen over ecologische schade.

Tol betalen zonder wachttijd

Met de Blankenburgverbinding wordt een nieuw tolbetalingssysteem geïntroduceerd. Camera's registreren kentekens, waardoor weggebruikers niet hoeven te stoppen bij tolpoortjes. Betaling kan via een tolprovider of per rit via e-tol.nl. Personenauto's betalen naar verwachting 1,50 euro per rit, vrachtwagens 9 euro. De tolheffing blijft totdat de aanlegkosten zijn terugverdiend.

Lees meer: Zo werkt de tolheffing als je straks over de Blankenburgverbinding rijdt | WOS

Werkzaamheden in 2025

In het voorjaar van 2025 voert de aannemer afrondende werkzaamheden uit op de A15 tussen op- en afrit 15 (Welplaatweg) en de Thomassentunnel. Hiervoor is een aantal weekendafsluitingen nodig, tweemaal inclusief de vrijdag. Daarnaast voert Rijkswaterstaat ook op andere stukken op de A15 asfaltwerkzaamheden uit. De exacte locaties en data worden nog gepland. Daarnaast wordt in het gebied ook de Spijkenisserbrug gerenoveerd, dit zal rondom Spijkenisse en Hoogvliet hinder met zich meebrengen. Houd voor meer informatie de website van Rijkswaterstaat Verkeersinformatie in de gaten.

Lees meer: Blankenburgverbinding | WOS