Archief
Google StreetView

Google StreetView

Bij nader inzien: snelheid onderpad Maasdijk en Nieuwlandsedijk niet omhoog maar omlaag

In afwijking van het in oktober ingediende voorstel, wil wethouder Peter Valstar bij nader inzien de maximumsnelheid op het Onderpad langs de Maasdijk niet verhogen, maar juist verlagen. Ditzelfde laat hij gelden voor de Nieuwlandsedijk in 's-Gravenzande. Het maximum gaat dus niet van 50 naar 60 km per uur, maar naar 30 kilometer per uur, zei hij dinsdagavond in een vergadering van de Westlandse raadscommissie Ruimte.

Eerder had de wethouder toegelicht dat in het nieuwe landelijk beleid voor wegen buiten de bebouwde kom de categorie '50 kilometer per uur' vervalt. In veel gevallen lijkt dan 60 kilometer per uur het voor de hand liggende maximum. Er zijn echter op grond van de dagelijkse ervaringen uitzonderingen op deze regel gewenst en daartoe moeten het Onderpad en de Nieuwlandsedijk worden gerekend.

Valstar hield de raad wel het volgende scenario voor. Als op genoemde wegen de maximumsnelheid wordt verlaagd naar 30 kilometer per uur, is de kans groot dat automobilisten in de praktijk gemiddeld 40 tot 45 kilometer per uur zullen gaan rijden, mede omdat de weg zich er voor leent.

Extra informatiebijeenkomst

De voorgestelde aanpassingen van de maximumsnelheid op een groot aantal wegen in Westland is onderdeel van de onlangs gepresenteerde 'Actualisatie wegencategorisering en bebouwdekomgrenzen'. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de gemeenteraad hierover op 11 december zou besluiten. Er leven echter zoveel vragen bij de gemeenteraad, dat er eerst nog een speciale informatiebijeenkomst wordt gehouden. Wel zal een fout in het gepresenteerde overzicht worden hersteld. In theorie zou de Noordlierweg van 50 naar 60 km per uur kunnen gaan, maar in het recente verleden is al besloten dat het daar 30 km per uur moest worden.

Dat Valstar vaart wilde maken met de actualisatie van de wegencategorisering en bebouwdekomgrenzen heeft te maken met de oplevering van nieuwbouwwijken waarvoor een wegcategorie moet worden bepaald. Waar dat nodig is, zal de wethouder met een los voorstel naar de gemeenteraad komen, voordat te zijner tijd over de algehele actualisatie kan worden besloten in een raadsvergadering.

Lees meer: Waar in Westland moet je straks rustiger rijden en waar mag het wat harder?