'Tussen Kunst en Reclame' toont oude manieren van adverteren
In het Westlands Museum in Honselersdijk is sinds kort een nieuwe tentoonstelling te bewonderen: 'Tussen Kunst en Reclame.' Deze expositie toont affiches die tussen 1920 en 1970 gebruikt werden om het Westland en de tuinbouw te promoten.
"De basis vormt een collectie affiches van het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen (CBT)", zegt conservator Marjonne Kube. Het CBT werd opgericht om de belangen van de tuinbouwveilingen te behartigen. Daarbij kwam ook het promoten van de Nederlandse groenten en fruit kijken. "Nu hebben we reclame op een heel andere manier, veel meer via sociale media, maar toen waren die affiches overal op straat te zien." Deze affiches werden op ruiten geplakt of op speciale pilaren geplaatst. "Het was een heel aantrekkelijk medium voor bedrijven om reclame mee te maken", aldus Kube.
De affiches in het museum komen allemaal uit de jaren 1920 tot en met 1970, maar affiches waren al langer een traditie. In 1890 werd het affiche namelijk voor het eerst gebruikt in Parijs. De Nederlandse bedrijven zagen dat dit werkte en huurden daarom kunstenaars in om dit ook voor hen te maken.
Bekijk hieronder de reportage die de WOS maakte bij de tentoonstelling.