Rotonde bij Wateringse molen gaat op de schop
Er komen bij de rotonde Dorpskade/Heulweg in Wateringen volledig vrijliggende fietspaden. En het uit Kwintsheul komende verkeer zal via een bypass naar de Dorpskade worden geleid. Bij het kruispunt Herenstraat/Plein komt een minirotonde.
Dat is tenminste het plan van het Westlandse college, dat aan de gemeenteraad een een voorbereidingskrediet van 370.000 euro vraagt. De totale investeringskosten bedragen naar verwachting 3.700.000 euro. Als de raad met het plan instemt, kan het in 2026 en 2027 worden gerealiseerd.
Al sinds 2019, toen de Visie Wateringen werd vastgesteld, wordt er al gesproken over het verbeteren van de doorstroming van het verkeer in het Wateringse centrum. Ook ligt hier nog een ontbrekende schakel in de snelfietsverbinding Naaldwijk-Rijswijk. Dagelijks rijden hier 10.000 tot 15.000 motorvoertuigen met nadruk op Heulweg en Dorpskade. Dat zal alleen maar toenemen door de bouw van woningen aan de Dorpskade en een supermarkt op de hoek met de Heulweg. In een motie riep de raad het college een jaar geleden op nu eens met een toekomstplan te komen.
Fietsers
De basis van het nu voorliggende plan is een verkeersstudie en een verkeerskundig ontwerp. Groot probleem bij de doorstroming van het autoverkeer op de rotonde bij de Wateringse molen zijn de fietsers die er nu voorrang hebben. In het ontwerp wordt het fietspad langs het Hofpark daarom doorgetrokken en losgemaakt van de rotonde. Fietsers richting de Dorpskade moeten dan oostelijk van de rotonde oversteken om vervolgens bij het voormalige gemeentehuis opnieuw over te steken.
Om de rotonde, die in omvang iets vergroot zal worden, te vrijwaren van autoverkeer dat komend uit Kwintsheul wil afslaan naar de Dorpskade, moet er een bypass komen. De auto's kunnen dan bij de Windmolen invoegen in de Dorpskade. Omdat bij de rotonde een regionale waterkering ligt, is er al gesproken met het Hoogheemraadschap. Door de bypass uit te voeren als brug is geen demping van een deel van de Wateringse Vaart en de keerkom nodig. De vormgeving moet passen bij de historische omgeving, aldus het college dat op voorhand waarschuwt dat zonder bypass een bijdrage van de Metropoolregio erg onzeker wordt.
Tekst gaat verder onder de foto.
Omdat de rotonde een grotere omvang krijgt, is er grond nodig van de te realiseren supermarkt. Dat wordt opgenomen in de anterieure overeenkomst met de ontwikkelaar. De kosten daarvan zijn nog niet opgenomen in de ramingen. In het plan wordt ervan uitgegaan dat de bevoorrading van de supermarkt via de Dorpskade gaat plaatsvinden en niet via Het Tolland, Guldeland en De Gorzen. Dit vanwege verkeersonveiligheid, overlast voor omwonenden en omdat de verharding in de woonstraten hiervoor niet geschikt is.
Minirotonde
De kruising van de Herenstraat met het Plein wordt ook aangepast. Nu moet het verkeer in de Herenstraat voorrang verlenen aan het verkeer komend vanaf de Heulweg en het Plein. In plaats daarvan komt er een minirotonde. Dat moet het verkeer in de Herenstraat sneller laten doorstromen. Omdat de geluidsoverlast voor de omliggende woningen volgens de berekeningen met maximaal 3 decibel toeneemt, komt er geluidsisolerend asfalt te liggen en is het voornemen om de maximumsnelheid op de Heulweg tussen de rotondes tot 30 kilometer per uur te beperken.
Bij de uitvoering van het plan zullen zowel aan de Heulweg als Dorpskade een aantal beeldbepalende bomen moeten worden verplaatst of zelfs gekapt. De compensatie daarvan zal worden meegenomen in de uitwerking van beide rotondes en de herinrichting van het Plein. Dat staat op de nominatie om autoluw te worden gemaakt.