Archief
Omroep West

Hamburger Dirk, een begrip in de zomer: '1000 hamburgers per dag'

Wie de feestweken in het Westland bezoekt, kan sinds jaar en dag terecht bij de mobiele kraam van Hamburger Dirk, een familiebedrijf uit 's-Gravenzande. En dat al 65 jaar lang.

28 maart 1960. Het is de datum waarop de hamburgerkraam van grondlegger Bas Haspels het levenslicht ziet en de hongerige mens een verzetje biedt. "Oude Bas is inmiddels 87 jaar. Afgelopen week heb ik nog een broodje kroket met hem gegeten", zegt de 70-jarige hamburgerbakker Dirk Dijkhuizen tegen Omroep West. Hij zwaait nu de scepter.

Met vrouw Anneke (ook 70), zoon Leon en schoondochter Carina bestiert het viertal de langwerpige witte aanhanger. "Ja, Carina. Kanjer van de kraam. Ze is goed en snel", zegt haar 'baas'. Verlichting in de kraam komt uit een aantal TL-lampen en spotjes aan het plafond, die vanuit een lijnvliegtuig goed te zien zouden moeten zijn.

Anneke en Carina in hun habitat

Omroep West

Pannen van ruim een meter doorsnede zijn de sleutel tot het succes. Ze worden door de familie Dijkhuizen ingezet voor het fruiten van de uien, het bakken van de hamburgers, het braden van de braadworsten en het grillen van beenham. In het Westland zijn ze er gek op.

"Vijfhonderd tot duizend hamburgers per dag gaan er wel doorheen, ja", vertelt Dirk over de drukbezochte feestweken van 's-Gravenzande, Naaldwijk en De Lier. "Met name op de vrijdag- en zaterdagavond is het echt wel even meters maken. Tot een uur of vier."

Pannen zo groot als een statafel

Facebook - Hamburger Dirk

Werkweken van honderd uur zijn voor de 'pater familias' geen uitzondering. Want wie rond het middaguur langs de hamburgerkar schuift, ziet Dirk al boven een grote speciekuip uien schillen met een flink formaat keukenmes. Het waakvlammetje gaat aan en de eerste hamburgers pruttelen tussen de olie. "Uien uit de Zeeuwse klei", aldus de 'snackkoning'.

Al ver daarvoor draait het om inkopen doen, de voorraad klaarleggen en vooral veel kletsen met bekenden uit het circuit. Echt werken gebeurt pas na middernacht, als het licht in de feesttent aangaat, de muziek uit en de exodus van feestgangers op gang komt.

Zeventig klanten tegelijk

"Je hebt momenten dat er zestig, zeventig mensen tegelijk om een hamburger vragen", weet Dirk Dijkhuizen. "Op dat soort momenten liggen er honderd warme vleesschijven aan de randen van de koekenpannen op voorraad." Die gaan tussen de broodjes, afgeroomd met klodders mayo, ketchup, curry en een schep uitjes.

Terwijl de voorraad warme hamburgers afneemt, leggen ze verse hamburgers op de plaat. Uit de vriezer, van een snackgroothandel uit Zoetermeer. "Je werkt naar de menigte toe, hè", legt de bakker het werkproces uit.

Ruim twintig jaar geleden had hij dat niet durven dromen. Toen had-ie als aannemer zo'n twintig medewerkers onder zich, onder wie de zoon van grondlegger Bas Haspels. "Die vertelde dat de hamburgerkar van zijn vader te koop kwam. In juni 2002 ben ik in het bedrijf gekomen."

Toentertijd heette de onderneming nog Hamburger Bas, wat later is veranderd in de weinig originele opvolger Hamburger Dirk. "Na al die jaren van leidinggevenden was het tijd voor mijn grote liefde: hamburgers bakken. Tot ik erbij neerval. En motorrijden in de Eifel, dat doe ik ook graag."

Dirk bakt ze bruin op de feestweek van Naaldwijk

Ende Media

Categorieen:
Nieuws Algemeen Westland