Werken aan scenario's voor toekomst veerverbinding
De provincie Zuid-Holland gaat direct werken aan de ontwikkeling van diverse scenario's voor de toekomst van de veerverbinding Maassluis-Rozenburg. Dat is woensdagavond overeengekomen in de Provinciale Staten.
De aanwezigheid van een fiets-/voetveer staat buiten kijf en een meerderheid van de Provinciale Staten vindt een autoveer vereist. Aan gedeputeerde Frederik Zevenbergen is gevraagd om nog voor de zomer dit jaar met een plan te komen. "Maar dat is wel heel kortdag", zei Zevenbergen voorafgaand aan de stemmingen over vijf ingediende moties.
Welke capaciteit is nodig?
Er worden onder meer modellen ontwikkeld voor wat betreft de gewenste capaciteit van zo'n autoveer (Zevenbergen sprak van small, medium, large). Die omvang zal afhangen van de effecten die de ingebruikname van de Maasdeltatunnel heeft op het gebruik van de pont door auto's.
In de met 34-19 aangenomen motie die was ingediend door Lies van Aelst (SP) werd gevraagd om gebruik te maken van de ontwerpen die in het kader van de eerder geplande nieuwbouw gemaakt zijn. Zevenbergen: "Die ontwerpen kunnen niet één-op-één worden overgenomen, maar ze kunnen zeker wel als inspiratie worden gebruikt."
Eigendom bij provincie houden
Een motie van Lars Klappe (GroenLinks-PvdA) werd met een grotere meerderheid (46-7) aangenomen. In deze motie is het college van Gedeputeerde Staten opgedragen om veerpont de Blankenburg nu en in de toekomst niet te verkopen zolang deze in gebruik is tussen Rozenburg en Maassluis.
Verder werd in die motie gesteld dat de goedkoopste oplossing niet altijd de beste is voor de inwoners van het gebied en tevens om "nieuw te bouwen of aan te schaffen veerpont(en) specifiek op de verbinding Rozenburg-Maassluis in principe in eigendom te houden van de provincie Zuid-Holland".
Er wordt momenteel druk gewerkt aan het herstel van de Blankenburg:
In de met 42-11 aangenomen motie van Ellen Verkoelen (50Plus) is Gedeputeerde Staten verzocht om "verschillende scenario-analyses en kosten/batenanalyses voor het beheer en exploitatie van het veer en de veerdienst te gaan onderzoeken" en "het resultaat van dit onderzoek zo snel mogelijk aan Provinciale Staten aan te bieden."
Unaniem
In de vergadering van woensdag ging het in eerste instantie om een besluit om extra geld uit te trekken voor het weer in de vaart brengen en houden - tot zeker 9 juli 2025 - van het autoveer Blankenburg. Dat voorstel werd met algemene stemmen aangenomen.
Door gedeputeerde Jeannette Baljeu werd (nogmaals) gezegd, dat nog steeds gemikt wordt op het houden van proefvaarten in de loop van deze maand. Tevens blijft het doel dat de Blankenburg medio maart daadwerkelijk weer in dienst komt.