Archief
WOS

WOS

'Werk aan N468 begint nog voor zomer 2024'

De reconstructie van de N468, de provinciale weg tussen Schipluiden en Maasland, gaat naar verwachting aan het einde van het tweede kwartaal van 2024 beginnen. Dat zei hoogheemraad Peter Ouwendijk woensdagavond in een commissievergadering.

"We zijn er, samen met de provincie, al een poosje mee bezig", zei Ouwendijk. Over de weg wordt al zeker tien jaar gesproken. Al in 2018 tekenden provincie, hoogheemraadschap en gemeente een overeenkomst, met als doel om in 2019 te beginnen met de werkzaamheden. Die planning is om verschillende redenen niet gehaald.

Ouwendijk vervolgde: "Inmiddels is het project opgedeeld in zes deeltrajecten. Vijf deeltrajecten zijn inmiddels planmatig afgerond, aan het laatste stuk zijn we nog bezig; dat is het stuk bij de Gaagweg. Dat heeft voornamelijk te maken met het verleggen van de teensloot. De verwachting is dat - als alles loopt zoals de planning er nu uitziet - we nog aan het einde van het tweede kwartaal zichtbaar kunnen beginnen met de werkzaamheden."

Volledig op de schop

De weg moet tussen het dorp Maasland en de aansluiting op de A4 bij Schipluiden volledig op de schop: niet alleen het wegdek wordt aangepakt, ook de oude, verzakkende, veendijk wordt aangepakt. Dat laatste is belangrijk voor de vele melkveehouders in het gebied. Door de slechte staat van de dijk, mogen voertuigen zwaarder dan 20 ton eigenlijk niet over de weg rijden. Volgeladen melkwagens zijn vaak een stuk zwaarder. Nu hebben die een ontheffing om over de N468 te rijden.

De weg is na de reconstructie geschikt voor vrachtwagens met een gewicht van 40 ton. "Maar de beperking blijft 20 ton. We zijn aan het kijken of we halverwege de weg een meetpunt kunnen maken met een camera, zodat verkeer zonder ontheffing een boete krijgt. Melktransport mag de weg wel gebruiken", zei gedeputeerde Frederik Zevenbergen vorig jaar.

Aanvankelijk was het overigens de bedoeling dat de weg na de reconstructie in beheer zou komen bij de gemeente, die ook een 'bruidsschat' zou meekrijgen die goed is voor vijftien jaar onderhoudskosten aan de weg. Om kosten te besparen, blijft de weg toch in beheer bij de provincie. Dat betekent niet dat bestaande afspraken over de toekomst worden genegeerd. Het plan om de N468 in te richten als 'lokale weg', blijft. "De weg is ontsluitend, maar het moet geen doorgaande weg zijn", liet Zevenbergen toen weten.

Dijktrajecten

Het werk wordt dus opgeknipt in zes deeltrajecten. Op de drie 'dijktrajecten' (Gaagweg, Molenweg en Rijksstraatweg) ligt het meeste werk. De Oostgaag is eveneens een groot project. Het werk op de trajecten 'rondweg Schipluiden' en Klaas Engelbrechtsweg zullen het snelst gaan. Volgens een woordvoerder van de provincie is nu nog niet duidelijk met welk traject wordt begonnen. "Dit bespreken we momenteel intern en we zijn daarbij op zoek naar een zo'n optimaal mogelijke planning. Het vraagt wat extra tijd om met name te komen tot de steunbermoplossingen. We zijn met de omgeving in gesprek om tot overeenstemming te komen en dat neemt tijd in beslag. En daarnaast is het een precair proces."

"Uiteraard informeren we de betrokken partijen uit de omgeving, voor de start over de fasering en de bereikbaarheid tijdens de uitvoering. Dat doen we tijdens verschillende bijeenkomsten per deeltraject. Ook volgt er een algemene informatiebijeenkomst", aldus de woordvoerder.