Frank Schellenboom over uitblijven autoveer: 'Onvoorstelbaar'
"Het is onvoorstelbaar dat dit gebeurt", zegt een boze Frank Schellenboom, lid van de Dorpsraad in Rozenburg en normaal gesproken dagelijks gebruiker van de veerboot tussen Maassluis en Rozenburg.
De onthulling van de WOS dat er vóór de jaarwisseling op genoemde verbinding nog geen autoveer zal terugkeren, is ook bij hem hard aangekomen. Schellenboom wijst er op dat gedeputeerde Jeannette Baljeu van de provincie Zuid-Holland begin deze maand met overtuiging zei dat over zes tot acht weken veerboot Blankenburg weer inzetbaar zou zijn.
Van 13 naar 39 kilometer
Schellenboom is zelf ook gedupeerd door het uitvallen van de Blankenburg sinds oktober vorig jaar. Hij werkt sinds vijf jaar in Honselersdijk op het complex van bloemenveiling Royal Flora Holland. Zijn woon-werkafstand is veranderd van 13 kilometer mét de boot naar 39 kilometer zónder boot. "En iedere middag file als ik hierheen kom", zegt hij op het veilingterrein.
Hij onderstreept er op dat het niet alleen om belangen van Maassluizers en Rozenburgers gaat. Hij betrekt ook het Westland en Voorne-Putten erbij. Bijvoorbeeld de belangen van de talloze recreatieve wielrenners die in de weekeinden een rondje 'op de eilanden' willen gaan rijden. En de belangen van mensen voor wie er praktisch geen alternatief is, zoals gebruikers van landbouwvoertuigen, 25km-autootjes en mensen met een scootmobielen, voor wie de huidige noodvoorziening ook niet alles is.
'Jammer, joh'
Onder de inwoners van Rozenburg zijn er heel wat die cynisch zijn over het perspectief van de veerverbinding. "Bij ons op het dorp wordt gezegd: 'Ze wachten gewoon tot in 2024 de tunnel klaar is. En dan is het: 'Jammer, joh, er komt nooit meer een boot terug'."
In bestuurlijk opzicht is Rozenburg afhankelijk van de opstelling van de gemeente Rotterdam. "Wethouder Karremans is een leuke man, maar voor ons is er nul inzet. We zien en horen helemaal niks van hem."
Daarom gaat de Dorpsraad zelf initiatieven nemen richting de provincie Zuid-Holland, die verantwoordelijk is voor de veerverbinding. "Wij willen kijken of er toch niet sneller iets geregeld kan worden", besluit Schellenboom.