Archief
WOS

Browney heeft 2,5 miljoen abonnees: 'Kanaal nu zelfs vertaald naar Spaans'

Naaldwijker Stan Bruininck bereikte onlangs een nieuwe mijlpaal. Zijn populaire YouTube-kanaal Browney bereikte onlangs de 2,5 miljoen abonnees. Maar Bruininck kan nog altijd anoniem over straat.

De Westlander begon zijn kanaal in 2013. Toen nog gingen de video's over computerspellen. "Ik ben begonnen met wat random video's namaken van wat ik online zag. Een soort webcast, daar begon ik mee toen ik wat jonger was. Daarna ben ik sketches gaan maken", blikt Bruininck terug in de WOS-talkshow Aan Tafel. De video's werden mondjesmaat bekeken: echt populair was het kanaal nog niet. Dat kwam pas toen hij een video maakte over zijn lichaamstransformatie door middel van calisthenics en krachttraining. Die video is inmiddels al ruim 12 miljoen keer bekeken. "Daar zeiden de kijkers over: 'Hoe heb je het gedaan?'. Daar heb ik meer content over gemaakt."

In de afgelopen jaren werd het kanaal Browney steeds populairder. Zijn video's bestaan vooral uit challenges: opdrachten als 'doe zoveel mogelijk pushups in 24 uur' of 'til een extreem zware dumbbel'. "Veel challenges zijn voor iedereen toegankelijk. Tijdens de coronaperiode deed ik een challenge waarin je in 30 seconden zoveel mogelijk pushups moest doen. Iedereen kan thuis meedoen."

Tweede studio

Door het succes kon Bruininck zelfs een eigen studio maken in Naaldwijk. "Ik heb een loods met heel veel moeite en wat hulp van een bank kunnen krijgen. Het was een grote investering, maar ik wilde het heel graag. En het heeft heel goed uitgepakt. We hebben er nu net een tweede pand bij waarin we echt sets gaan bouwen."

De populariteit neemt nog steeds toe. Browney heeft nu 2,5 miljoen abonnees en ook zijn andere YouTube-kanalen zijn erg populair. "We hebben mijn kanaal nu ook vertaald naar het Spaans. Ik versta het zelf niet, maar ik vind het heel leuk dat daar een nieuwe community ontstaat."

Het kanaal wordt inmiddels beter bekeken dan bekende namen als Enzo Knol en StukTV. Toch kan Bruininck nog redelijk anoniem over straat. "Dat is het verschil tussen 17 miljoen mensen in Nederland en 7 miljard in de wereld", legt de YouTuber uit. In zijn video's wordt Engels gesproken en dus is zijn publiek veel meer internationaal.

Toekomstdromen

Bruininck doet veel werk rondom het maken en bewerken van video's, maar heeft ook mensen - uit zijn eigen omgeving - in dienst. "Het is echt een familie- en vriendenbedrijf", zegt hij. Soms maakt hij zich wel zorgen om hen, zeker omdat YouTube een onvoorspelbaar medium kan zijn. "De kijkers kunnen ineens weg zijn, of het zakt. Ik voel me erg verantwoordelijk voor. mijn medewerkers."

De Naaldwijker hoopt dan ook dat zijn bedrijf over vijf jaar financieel gezond is. "Dan kan ik me puur focussen op het contentgedeelte. Dat het dan wat rustiger is en ik wat meer tijd heb voor mijn familie, want dat heb ik nu niet zo heel veel."

Miljonair

De YouTuber is inmiddels miljonair, zegt hij. "In waarde, ik heb het niet op de bank staan. Een deel is de loods en andere panden waar het in is geïnvesteerd. En we hebben ook wel wat aan equipment staan. En ik heb ook wel een paar ton per jaar aan werknemers.

Het hele verhaal van Browney zie je vanaf vrijdagavond 18.00 uur op WOS TV in de talkshow Aan Tafel. De uitzending is daarna ook te bekijken via Uitzending Gemist op WOS.nl.