Archief
Archief WOS

Archief WOS

Wrevel in de Maassluise raad over uitvallen veerboot

Het opnieuw uit de vaart zijn van de provinciale veerdienst tussen Maassluis en Rozenburg leidt tot veel wrevel in de Maassluise gemeenteraad.

Dinsdagavond kwam de langdurige storing aan de orde tijdens het actualiteitenhalfuur. Iris Vrolijks (PvdA) vroeg onder meer waarom er tot dusver geen reserveboot is ingezet en of wethouder Evers contact heeft gehad met de provincie.

De boot viel uit op maandag 3 oktober. Op donderdag 6 oktober werd duidelijk dat terugkeer van het vaartuig nog zeker een week zou gaan duren. In reactie op Vrolijks en de haar bijvallende Jesse de Jong (D66) liet wethouder Sjef Evers weten dat hij vrijdagochtend "een paar briesende mensen" aan de telefoon heeft gehad. Omdat hij geen telefonisch contact met de exploitant Blue Amigo kon krijgen, had Evers vervolgens de provincie gebeld. Daar was de verklaring dat het ging om een typisch geval van overmacht doordat een van de motoren kapot was gegaan.

De gemeente Maassluis heeft geen directe invloed op het reilen en zeilen van de veerdienst Maassluis-Rozenburg, zo onderstreepten Evers en burgemeester Edo Haan. Wel vinden meerdere raadsleden dat de gemeente kan bijdragen aan communicatie in de stad over het uit de vaart zijn van de veerboot. Dan hoeven automobilisten niet voor niets maar de 'opstapplaats' te rijden om er daar pas achter te komen dat de boot niet vaart.

Andere boot

Hoe zit het nu met de andere boot, de Staeldiep?, is de vraag die bij velen op de lippen brandt. Bij exploitant Blue Amigo was daarover vandaag niet veel duidelijkheid te krijgen. Die boot ligt al meer dan een jaar op de werf wegens groot onderhoud. Daarbij is het wachten op onderdelen. In elk geval is duidelijk dat de Staeldiep niet op korte termijn beschikbaar zal zijn om als reserveboot ingezet te kunnen worden.

Eén nieuwe boot

De twee huidige boten zijn allebei meer dan 50 jaar oud. Er wordt al langer gesproken om deze in 2023 definitief uit de vaart te nemen en te vervangen door één nieuwe boot. Er wordt een geringer gebruik van deze veerverbinding voorzien na de komst van de Blankenburgverbinding tussen Maassluis/Vlaardingen en Rozenburg in 2024.

Of die nieuwe boot er in 2023 ook al is, is nog maar de vraag. De aanschaf van een nieuwe veerboot blijkt een stuk duurder te zijn dan aanvankelijk verwacht. "Dit is onder meer een gevolg van gestegen loonkosten en staalprijzen." De provincie en Blue Amigo zijn hierover nog in gesprek.

Blue Amigo hoopt nog steeds dat de Blankenburg eind van deze week weer in de vaart kan zijn. Er kan nog geen concrete dag worden genoemd.

Categorieen:
Nieuws Maassluis Politiek