Archief

Westlandse biermanie gaat maar door

De Westlandse biermanie draait op volle toeren. In de afgelopen weken zijn er zeker drie nieuwe streekbieren op de markt gekomen.

Het jongste product heet 'Afterbakkie' en is ontwikkeld door brouwerij Zwol van Ad Zwinkels en Marty Olsthoorn. "Na het stappen nog even een afterbakkie doen, is een traditie waar generaties Westlanders mee zijn opgegroeid", zeggen zij.

In tegenstelling tot de eerdere bieren van het duo, begon het deze keer bij de naam. "Als Afterbakkie wilden we een bier waar je aan het eind van de avond al sippend van kunt genieten", aldus Olsthoorn. Zijn collega Zwinkels kwam uiteindelijk met het recept. "Afterbakkie is een zogenaamde Russian Imperial Stout, een donker, redelijk zwaar bier met tonen van koffie en chocolade. De soortnaam Stout schrikt veel mensen af, maar dat is onterecht. Mensen kennen Stout van Guinness, een vrij bitter bier wat niet bij iedereen in de smaak valt. Onze Stout is echter meer zoetig dan bitter."

Waterpopbier

Eind juni werd bekend, dat er ook een eigen bier voor het muziekfestival Waterpop is ontwikkeld. De organisatie van het jaarlijkse evenement in het Wateringse Hofpark liep al langer met het idee rond om een eigen bier uit te brengen, maar wachtte op de juiste gelegenheid. Dat werd het 45-jarig bestaan.
Voorzitter Bianca Simonis: "Festivals staan bekend om het genieten in de zon van goede muziek en een lekker biertje. Onze nieuwe sponsor Mitra de Roode Prins had daar de juiste connecties voor. Samen met Brouwerij Roem uit Zoetermeer hebben zij een lekker doordrinkbaar blond bier gebrouwen." Kenmerk van het Waterpopbier is de toevoeging van korianderzaad.
Opgemerkt wordt dat dit bier in een beperkte oplage verkrijgbaar is, dus 'op is op'.

Tuindersbier

Op 21 juni werd het Tuindersbier geïntroduceerd, een ontwikkeling van de nieuwe Bospolder Brouwerij in Honselersdijk. "Na zes jaar en meer dan honderd brouwsels hebben brouwers Marko en André Penning de stoute schoenen aangetrokken om hun bier, behalve voor een select groepje liefhebbers, voor iedereen toegankelijk te maken."
Het bier zal verder verkrijgbaar zijn in diverse horeca- en speciaalzaken en via de eigen webshop.

Westlands Goud

Wanneer is die manie van eigen streekbieren begonnen? Wie vluchtig de geschiedenis induikt, moet in elk geval zo'n jaar of zestien terug. De liefde voor bier bij de Westlanders vormde voor de Honselse productontwikkelaar Bart van Meurs een inspiratiebron. "Met twee compagnons heb ik daarom in 2006 het streekbier Westlands Goud op de markt gebracht; een blond speciaalbier. Het bier was direct een enorm succes; binnen no-time gingen ruim 100.000 flessen over de toonbank. Al gauw werd het assortiment uitgebreid met twee andere bieren: Dubbel Goud en Wit Goud."

Bij Maarten in de Middag werd het Afterbakkie live in de radio-uitzending geproefd