Archief

Economie en bereikbaarheid belangrijk verkiezingsthema

Hoe komt de economie weer op het oude niveau en hoe blijft de regio bereikbaar? Volgens regiogenoten is dit een thema waar ze de partijen op gaan beoordelen tijdens de komende verkiezingen.

De bereikbaarheid van de regio is niet alleen belangrijk voor bedrijven en hun afnemers, ook voor veel regiogenoten die graag snel door de regio reizen en gemakkelijk naar de omliggende steden willen. De gemeente gaat over de eigen wegen en niet over de provinciale en rijkswegen. Maar de politiek kan er wel voor zorgen dat die eigen wegen goed begaanbaar blijven, met een goede aansluiting op nieuwe woonwijken en de wegen van andere overheden. Hoe de partijen dat willen en hoe zij denken over de economie en bereikbaarheid is per gemeente te zien onderaan deze pagina.

Een goede verbinding kan veel verkeer op de weg schelen. Natuurlijk moet er ook genoeg bedrijvigheid in de regio blijven. Daarover spreekt ondernemer en voorzitter van Inspirerend Kennisnetwerk Westland Roland van Gulik in het laatste Stemlokaal, komende vrijdag. Verder komt Erik de Winter (Floriway) over de grote uitdagingen voor de transportsector.

Daarnaast gingen we de straat op om de kiezers te vragen wat zij ervan vinden. Onder de aflevering staan per gemeente de samenvatting van de groene en duurzame standpunten van de partijen die meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Je kunt op ze stemmen op 14, 15 en 16 maart. Meer weten? We hebben ook afleveringen en samenvattingen gemaakt over Wonen, Vergroening en Verduurzaming, Onderwijs en Innovatie, en Zorg.

Westland

CDA: Handhaving van een kwalitatief sterk productiegebied met hoogwaardige en innovatieve glastuinbouw. Instellen van een herstructureringsfonds. Innovatieve bedrijven die geworteld zijn in Westland faciliteren en de ruimte geven om te groeien. Een divers winkelaanbod passend bij elk dorp. Een goed en fijnmazig wegennetwerk en openbaar vervoer, werken aan een hoogwaardige lightrailverbinding. Inzetten op gebruik van deelauto’s en -scooters om de parkeerdruk te verlagen.

CU/SGP: Glastuinbouwketen moet op sterkte blijven met aandacht voor het behoud van familiebedrijven. Minder regels en meer kansen voor ondernemers, vooral in het mkb. Inzetten op compacte winkelgebieden met een herkenbaar en functioneel centrum. Tussen de elf kernen is een goed functionerend en betaalbaar ov-net noodzakelijk. Voorstander van snelbusverbindingen tussen de kernen en de omliggende steden. Meer vervoer op maat, met bijvoorbeeld een buurt- en belbus.

D66: Het glastuinbouwareaal verder herstructureren met de focus op verduurzaming en innovatie. Dorpscentra aantrekkelijk maken door vergroening, permanente verruiming terrassen en tegengaan leegstand. Bereikbaarheid van Westland verbeteren door aanleggen van meer doorfietsroutes en hoogwaardige openbaar vervoerverbindingen. Maar ook 30 kilometer per uur als standaard binnen de bebouwde kom. Beschikbaarheid van kleinschalig openbaar vervoer (Plusbus) op afroep tussen de kernen.

FVD: Ondernemers faciliteren en niet tegenzitten met nodeloze regels. Het MKB steunen via financiële voordelen en een steunfonds. Gemeentelijke aanbestedingen zoveel mogelijk bij regionale bedrijven. De (thuis)verkoop van lokale producten vergemakkelijken en stimuleren. Fors investeren in wegen, openbaar vervoer en inzetten op fijnmazig OV-netwerk. Geen maximaal 30 kilometer per uur in de bebouwde kom.

GBW: Huidige hoeveelheid glas voldoende voor tuinbouw om zich tot 2030 goed te ontwikkelen. Mogelijkheden voor nieuwe dan wel uitbreiding bestaande bedrijven door reconstructie en verplaatsen bedrijfswoningen. Transparante en efficiënte vergunningstrajecten voor ondernemers. Het winkelaanbod meer richten op funshoppen en in winkelcentra ruimte voor combinaties van recreatie, retail en horeca. Elk dorp in Westland moet goed bereikbaar zijn door (flexibel) openbaar vervoer, desnoods via kleinschalige, innovatieve concepten. Betere en snellere verbinding met andere steden.

GroenLinks: Niet alleen richten op tuinbouw, maar ruimte creëren voor kansen in andere sectoren. Tuinbouw moet in 2030 emissieloos zijn. Gemeente moet MKB stimuleren. Mogelijkheid onderzoeken van een hub voor startende ondernemers: een creatief knooppunt voor mensen met vernieuwende ideeën. Gemeente moet ruimte reserveren voor innovatieve wegen van transport. Er moet een Westlandrail komen als verbinding met de centra van Den Haag, Delft en Rotterdam.

LPF: Maximale ruimte voor ondernemers uit het glastuinbouwcluster. Bij toekomstige bestemmings- en omgevingsplannen rekening houden met innovatieve bedrijven die niet vallen onder definitie 'agrarisch glastuinbouw'. Meer gemeentelijke aanbestedingen voor Westlandse ondernemers. MKB ondersteunen door lokaal kopen te stimuleren. Hoogwaardig openbaar vervoer met goede verbinding met Delft, Den Haag en Rotterdam noodzakelijk. Snelheidsbeperkende verkeersmaatregelen in wijken en dorpscentra. Tijdelijke terrassenuitbreiding permanent maken.

PvdA:"Met werk en het geld dat wij verdienen dragen wij bij aan de maatschappij, de economie en betalen wij belasting voor collectieve voorzieningen zoals infrastructuur, gezondheidszorg en onderwijs.” “Wanneer mensen meer geld te besteden hebben, stimuleren zij de plaatselijke economie.” Voorstander van vrij liggende fietspaden langs alle grote en doorgaande wegen, ook binnen de kernen en voor tram of lightrail verbindingen met Den Haag en Rotterdam. PvdA Westland wil op het strand en in het duingebied niet bouwen en geen infrastructuur aanleggen. Concreet betekent dit geen strandhuisjes en niet meer jaarrond strandtenten.

VVD: Gemeente moet oprichten van een bedrijfsplatform circulaire economie faciliteren. Met economische en maatschappelijke partners breed plan opstellen hoe om te gaan met ruimtelijke indeling van Westland. Eén loket met gemeentelijke accountmanagers voor vragen en aanvragen over vergunningen en regelingen. Bij gemeente inkoopbeleid zoveel mogelijk ruimte bieden aan lokale bedrijven. Hoogwaardig openbaar vervoer ontwikkelen, ‘fietssnelwegen’ richting belangrijke locaties, één buslijn die alle kernen aan doet en eerste stappen voor realisatie van lightrailverbinding door Westland.

WV: Gemeente Westland moet vestigingsklimaat optimaliseren. Meer aandacht voor belangrijke rol winkels en horeca in Westlandse kernen. Inzetten op kleiner maar qua kwaliteit beter gebruik van glasareaal. Verlaging woonlasten van inwoners en bedrijven. Openbaar vervoer op maat met kleinere busjes tussen de dorpen en betere aansluitingen vanuit Westland naar Randstadrail en metro. Betere verkeerscirculatie binnen de dorpen.

Midden-Delfland

CDA: Binnen de mogelijkheden van de (Europese) aanbestedingsregels maximaal gebruik maken van de mogelijkheid om aanbesteed werk uit te laten voeren door lokale ondernemers. In de drang naar meer woningen is er veel druk op transformatie en uitplaatsing, maar dat mag niet leiden tot het verdwijnen van de lokale bedrijvigheid. Kruising Oude Veiling-Kerkweg-Maassluisweg in Maasland aanpakken, om zo de verkeerssituatie voor met name fietsers veiliger te maken. Verlaging van de parkeernorm draagt bij aan de betaalbaarheid van woningen. Hierbij zou een proef met deelauto’s en maatwerkvervoer bijvoorbeeld ruimte kunnen bieden.

ChristenUnie: Lokale ondernemers ondersteunen door wet- en regelgeving te vereenvoudigen, door zoveel als mogelijk belemmeringen weg te nemen en door groei van bedrijven mogelijk te maken. Waar groei ruimtelijk niet mogelijk is, kan bedrijfsverplaatsing de oplossing zijn. Initiatieven steunen voor de verbetering van de logistiek en de ontwikkeling van streekproducten en ook steun voor nieuwe kleinschalige coöperaties. Actief gebruik maken van de wettelijke mogelijkheden om zzp’ers te ondersteunen.

D66: Bedrijven in Midden-Delfland moeten een plek behouden. Als groeiende bedrijven geen passende huisvesting binnen de gemeentegrenzen kunnen vinden, moeten bedrijven via Metropoolregio Rotterdam- Den Haag en andere regionale samenwerkingsverbanden binnen de regio iets vinden. Zo blijft de werkgelegenheid behouden in de regio. Door ondernemers mogelijkheden te geven en vrij te laten, gebruikt de gemeente hun creativiteit optimaal. Zo komt er meer werkgelegenheid en de mogelijkheid dat iedereen kan bijdragen aan de samenleving.

Mijn Partij: Er mogen geen faciliteiten buiten de dorpscentra worden ontwikkeld. Gebruik van flitsvergunningen mogelijk maken. Invoeren van gemengde bestemmingen voor straatdelen in de gemeente. Ook de locatie aan de Maaslandse Poort, die volledig voor recreatie is, zou een bredere bestemming kunnen krijgen, zoals bijvoorbeeld kleine bedrijven. Zzp'ers krijgen hulp en locaties en huisvesting van deze groep ondernemers dienen te worden gestimuleerd.

OGP We kiezen bewust voor kleinschalige kringlooplandbouw. Streven naar samenwerking met natuurorganisaties. We belonen boeren structureel voor natuurbeheer en landschappelijke diensten. Invoering van toeristenbelasting, Bezoekers leveren daarmee een bijdrage aan ons gebied. We stimuleren deelvervoer, zoals deelauto’s, deelfietsen, deelscooters en misschien zelfs deelbakfietsen.

PvdA: De boerenbedrijven moeten werk kunnen blijven uitvoeren op een verantwoorde, economisch rendabele manier, met inachtneming van dierenwelzijn, milieu en weidevogels. Jonge werklozen intensief begeleiden, om vele jaren werkloosheid te voorkomen. Werklozen zonder startkwalificatie niet opgeven. Als mensen die lang werkloos zijn in Midden-Delfland zelf betekenisvol werk kunnen krijgen, dan moet dat gebeuren. Statushouders met een vakopleiding die voldoende Nederlands spreken moeten dringend naar de arbeidsmarkt worden begeleid.

VVD: Lokale ondernemerschap in de kernen stimuleren door zo min mogelijk beperkende wet- en regelgeving op te leggen. Door openingstijden ruimhartig toe te staan. In het buitengebied moeten boeren de gelegenheid krijgen om zich aan te passen naar een nieuwe economische werkelijkheid. De transformatie van het traditionele boerenbedrijf naar toerisme en andere vormen van passend gebruik van het boerenbedrijf en het landschap mogelijk maken. Initiatieven daartoe van bedrijven en burgers aanmoedigen, maar er moet wel plaats blijven voor gangbare melkveebedrijven zonder tweede tak.

Maassluis

CDA: Stroomopwaarts Werkleerbedrijf Maassluis blijft behouden. De gemeente investeert in basisbanen voor werkzoekenden als opstap naar regulier werk maar hoeft niet te leiden tot betaald werk. Coulance bij eventuele invulfouten, maar streng zijn voor inwoners met een uitkering die langdurig ongegrond medewerking weigeren, omdat het niet mag lonen om ongemotiveerd en ongeïnteresseerd te zijn. Onderzoek naar belonen werk en toestaan giften met beperkte waarde. MKB-vriendelijk aanbesteden. Met ondernemers en bedrijven een economische visie opstellen waarin ook zondagopenstellingen staan. Zorgen dat winkelcentrum Palet aantrekkelijk blijft en waar mogelijk een upgrade krijgt. Initiatieven ondersteunen op het gebied van Fair Trade.

ChristenUnie: Ondernemers worden ondersteund bij het opzetten van hun e-commerce activiteiten. Hierbij wordt er gezocht naar mogelijkheden dat bedrijven elkaar versterken. (Denk aan bezorgdiensten binnen de stad die zorgen voor snelle distributie van producten en denk aan platforms waarop een bepaalde branche zich kan profileren). Stroomopwaarts speelt een prominente rol in de economie van de stad. Ondernemers vinden er geschikte werknemers en werknemers ontwikkelen zich op hun eigen manier in een veilige omgeving. De gemeente zet samen met de provincie/Metropoolregio MRDH in op slimme combinaties van doelgroepenvervoer (regiotaxi’s, scholierenvervoer, wmo-vervoer) en openbaar vervoer op plekken en tijden waar reguliere buslijnen onvoldoende rendabel zijn. Er wordt onderzocht hoe, bijvoorbeeld via digitale platforms, privaat- en publiekvervoer verbonden kan worden. Mogelijkheden voor hogere korting of gratis openbaar vervoer voor mensen met een laag inkomen worden onderzocht.

D66: Hoogwaardige werkgelegenheid en een digitale economie. Geen betutteling over openingstijden, winkeliers en inwoners uit de hele stad betrekken bij het beleid en een coronanoodfonds instellen. Ruimte bieden aan lokale ondernemers in hoogbouw op de begane grond. Hoekse Lijn doortrekken tot Den Haag en zorg voor een nachtmetro.

Forum voor Maassluis: Iedereen moet zich veilig voelen in eigen huis en de buren kennen. Huisvesting, leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid zijn belangrijke punten voor fijn wonen in Maassluis. Vernielers krijgen direct de rekening en er zou een nachtboa moeten komen.

GroenLinks: Helaas laten consumenten de Maassluise binnenstad steeds vaker links liggen en kiezen ze voor online shoppen, of winkelen in Rotterdam of Delft. We willen Maassluis daarom nóg aantrekkelijker maken. Er komt een langetermijnvisie om de versnippering van de winkelcentra (centrum en Koningshoek) ongedaan te maken door de beide gebieden een duidelijke functie toe te kennen. Er komt gratis wifi in de binnenstad. Dit helpt de binnenstad aantrekkelijker te maken om te gaan shoppen. De openingstijden voor winkels worden ook op zondag verruimd. Nu mogen winkels open zijn op maandag tot en met zaterdag van 06.00 tot 22.00 uur en op zondag van 12.00 tot 20.00 uur. Als winkeliers dat willen, mogen zij ook op zondagen hun winkels openen van 06.00 tot 22.00 uur. De openingstijden van de horeca worden vrijgelaten. Uiteraard mag dit geen extra overlast voor de omgeving geven. Maassluis krijgt een hoogwaardige sneltramverbinding, waardoor het mogelijk wordt om snel van Maassluis, via het Westland, naar Den Haag te reizen.

Leefbaar Maessluys: Rekening houden met ondernemers en personeel die geraakt zijn door de coronacrisis. Meer flexibiliteit voor de horecasector in de COVID-situatie. Een Horeca Herstelplan invoeren. Betere relatie tussen gemeente en ondernemers. Soepele regels voor terrassen. Verlagen en compenseren van precariobelasting. Maassluise bedrijven voorrang geven bij inkoop en inhuur door de gemeente. Een liberaal vestigingsklimaat voor ondernemers creëren. Soepele vergunningen geven met evenementen en sluit- en openingstijden. Meer doen met (water-)toerisme.

Maassluis Belang: Vertrouwen herstellen tussen bedrijfsleven en gemeente. Combinatie wonen en ondernemen bekijken in Kapelpolder. Lokale ondernemers actief benaderen bij inkoop. Voorwaardes stellen aan uitkeringen. Vangnet creëren voor zzp-ers. Ondersteuning bieden aan vastgelopen zzp-ers. Armoede terugdringen door scholing over geld en armoede. Schuldenlab doorzetten.

PvdA: Verbeteren de relatie tussen bedrijfsleven en de gemeente, door aan het begin van de volgende periode een conferentie met bedrijfsleven te beleggen en knelpunten in kaart te brengen en die te verwerken in de nieuw economische visie. Werkgevers verleiden te investeren in sociaal maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bedrijven die dat goed doen krijgen beloning: de MVO-Prijs en het Sociaal Werkpact MVS. Mogelijkheden van nieuwe en extra functies in leegstaande winkels toestaan. De (fysieke) locatie van het werkleerbedrijf van Stroomopwaarts in de oude Dukdalf behouden. Ontwikkelen van leer-werktrajecten met statushouders in de sectoren waar er veel behoefte aan werk is, zoals de zorg en techniek. Ouderen nog meer ondersteunen met omscholing en sollicitatieadvies. Experimenteren met mobiliteitspunten waarin je een deelauto, -scooter of -fiets kan gebruiken. 30 km/h voor de hele stad, op enkele hoofdontsluitingswegen na. Alleen die wegen moeten 50 km/h blijven vanwege de autobereikbaarheid en veiligheid. Verbetering van voet- en fietspaden, het aanpakken van knelpunten (woon- schoolroutes en routes naar metro- en busstation) en voor betere fietsenstallingen met oplaadmogelijkheden, te beginnen in de binnenstad. Kleinere ringbus door de stad, die inwoners naar de metrohaltes, busstation viaduct Maasland en winkelcentra kan brengen. Argos mobiel kan inwoners met een fysieke beperking en/of een laag inkomen vervoeren. Moderniseringen zoals elektrisch rijden en deelmobiliteit stimuleren, om het autogebruik en de parkeerdruk te verkleinen.

VSP: Startersloket moet terug voor beginnende ondernemers, in Kapelpolder en bij station west ruimte voor combinatie wonen en kleinschalige bedrijvigheid in nieuwbouw. Stichting Promotie Maassluis en Stichting Publieke Evenementen blijven ondersteunen. Werkleerbedrijf Dukdalf moet blijven en de nadruk moet liggen op werknemers en niet op productie.

VVD: Eén loket waar ondernemers terecht kunnen voor vragen en vergunningen. Lokale ondernemers altijd uitnodigen bij gemeentelijke aanbestedingen. Eén aanslag met lokale lasten per jaar voor ondernemers. Winkeliers bepalen zelf in onderling overleg openingstijden. In terrasseizoen uitbreiding van terrassen en kleine terrassen niet langer vergunningsplichtig. Investeren in het behoud van hoofdwinkelgebieden Koningshoek en Stadshart en twee regionale winkelgebieden Palet en Westeinde. Betere ontsluiting via de Rozenlaan naar de A20. Verkeersveiligheid heeft prioriteit. Herinrichten van parkeerplaatsen, bijvoorbeeld haaks parkeren, zal meer parkeerplaatsen opleveren. Nieuwe wijken moeten beter worden aangesloten op het fietsnetwerk. Bij ov-knooppunten komen voldoende fietsstallingen. Bij aanbestedingen voor ov houden altijd ruimte houden in de afspraken voor nieuwere, slimmere en goedkopere alternatieven. Duidelijke afspraken met aanbieders van deelmobiliteit om overlast te voorkomen. Betere aansluiting van ov op de regio’s Delft en Den Haag. Pont tussen Maassluis en Rozenburg blijft. Doelmatig beleid voor laadpalen. Het gebied rond de markt wordt voetgangersgebied.