Wateringen: verkeersveiligheid Herenstraat wel aangepakt, files nog niet
Stoplichten bij de Kwaklaan, asfalt in het achterste deel van de Herenstraat, verleggen van het fietspad ter hoogte van de St Jan en géén uitbreiding van de 30-km zone naar het achterste deel van de Herenstraat.
Dat staat in het najaar van 2022 te gebeuren in het centrum van Wateringen. Maar een oplossing voor de lange files in de Herenstraat laat nog op zich wachten.
Reden voor de fractie van GemeenteBelang Westland om bij B en W aan de bel te trekken. Twee jaar geleden gaf het college bij de behandeling van de Visie Wateringen 2030 aan dat de verkeersproblematiek in de Herenstraat snel zou worden beetgepakt. In maart vorig jaar kreeg de raad een rapport van adviesbureau Sweco te zien over de situatie op de kruispunten van de Heulweg met de Dorpskade en met het Plein. Wethouder Varekamp zei toen dat een oplossing via een rotonde bij het Plein en een bypass bij de Dorpskade zou worden uitgewerkt. In mei 2021 zegde hij de raad toe nog voor die zomer met concrete maatregelen te komen.
"Ondanks deze toezegging tot nu toe echter géén voorstellen van de wethouder voor concrete maatregelen voor de verkeerssituatie in de Herenstraat", stelt GBW-raadslid André van den Berg in vragen aan het college. Wel is er een schrijven naar bewoners gegaan met een opsomming van werkzaamheden in de Herenstraat en het eerste deel van het Oosteinde, die de verkeersveiligheid moeten verhogen en die komend najaar van start zullen gaan.
Verkeerslichten
Meest opvallende is dat er bij de kruising met de Kwaklaan verkeerslichten komen. Die komen op een goede 100 meter van de verkeerslichten bij de voetgangersoversteek bij De Ark, die ook vernieuwd worden. Het fietspad ter hoogte van de kerk St. Jan wordt verlegd en komt nu achter de parkeerplaatsen daar te liggen. Andere werkzaamheden zijn: tussen het Plein en Het Tolland komt er onderhoud aan de bestrating, tussen Het Tolland en de Uilenlaan wordt asfalt aangelegd, de trottoirs tussen Het Tolland en de Druivenlaan worden opnieuw bestraat en de fietsstroken daar komen op dezelfde hoogte als de weg te liggen.
De bewoners krijgen echter niet hun zin als het gaat om uitbreiding van de 30-km zone in Herenstraat en Oosteinde. Dat is volgens de gemeente niet haalbaar, omdat de Herenstraat-Oosteinde een belangrijke ontsluitingsroute is en een hoofdroute voor hulpdiensten en buslijnen. Een 30-km zone gaat ten koste van de doorstroming en de aanrijdtijden, zo hebben de bewoners te horen gekregen.
Wel neemt het college al een voorschot op de maatregelen die moeten leiden tot een betere verkeersafwikkeling in het centrum van Wateringen. Het deel van Het Tolland dat aansluit op de Herenstraat blijft éénrichtingsverkeer. Om verkeer vanuit de Herenstraat Het Tolland te laten oprijden heeft een onwenselijke en negatieve invloed op de verkeersdrukte in de woonwijk en op kruispunten in de omgeving, aldus het college, dat daarmee één conclusie uit het Sweco-rapport alvast overneemt.