Archief
WOS

WOS

Westland brengt locaties toekomstige laadpalen in kaart

Het aanvraagproces voor laadpalen voor elektrische auto's wordt in Westland flink versneld.

De gemeente werkt aan een strategische kaart, waarop alle (mogelijke) toekomstige locaties van nieuwe laadpalen staan. Als er straks een aanvraag komt uit de buurt, kan de aannemer snel tot plaatsing overgaan.

Nu wordt bij elke aanvraag nog gekeken op welke plek de paal zou kunnen staan en moet er een formeel besluit worden genomen. Dat kost de gemeente en energiebedrijf Engie, de partij die verantwoordelijk is voor de palen, veel tijd. Uit onderzoek van de WOS bleek vorig jaar, dat het na de aanvraag gemiddeld een jaar duurt voordat een laadpaal wordt geplaatst. Eerst duurt het een half jaar voor de gemeente een beslissing neemt. Daarna gaat er nog eens een half jaar overheen voor de paal er staat en er geladen kan worden. Het laatste deel van dat proces kan overigens sinds eind vorig jaar ook iets sneller.

De gemeente heeft inmiddels een conceptkaart gemaakt voor Wateringen en Kwintsheul. De locaties zijn gekozen op basis van criteria als 'maximale loopafstand', 'ligging in het hoofdnet', 'op hoeken van straten', 'niet bij bomen' en 'goed verlicht'.
Bewoners uit beide dorpen kunnen nog tot maandag 27 september suggesties en opmerkingen doorgeven aan de gemeente. Die kaart zou overigens aanvankelijk vorig jaar al klaar zijn, maar dat liep door de coronacrisis vertraging op. Later dit jaar volgen de kaarten voor de andere dorpen.

Verantwoordelijk wethouder Pieter Varekamp vertelt hoe ze dit proces gaan versnellen