Archief
Michiel Steenwinkel

Michiel Steenwinkel

Nog geen tevredenheid over WhisStone langs N223 bij De Lier

De proef met het geluidsdempende systeem WhisStone langs de provinciale weg N223 in De Lier heeft niet de beoogde resultaten opgeleverd.

De WhisStone moet ervoor zorgen dat omwonenden minder geluidsoverlast hebben van langsrazend vrachtverkeer. De betonnen constructie ligt sinds december 2018 over 200 tot 300 meter langs de Burgemeester Van Doornlaan (N223) bij De Lier. Er liggen twee varianten: de 'gewone' WhisStone die bedoeld is om het geluid van autoverkeer te dempen, en de WhisStone ZV, bedoeld voor zwaar verkeer. De normale variant had zijn werking eerder al bewezen en doet ook in De Lier wat het moet doen.

Problemen zijn er met de variant voor zwaar verkeer. In een brief aan provinciale staten schrijft gedeputeerde Floor Vermeulen dat er 'wel een kleine reductie te zien (is), maar deze is niet significant'.
Die conclusie kon halverwege 2019 al worden getrokken. De WhisStone werd verder ontwikkeld en zijn er nieuwe proeven gedaan. De resultaten daarvan vielen tegen, bevestigt een woordvoerder van de provincie desgevraagd aan de WOS.

Leverancier 4Silence, die begin 2018 een prijsvraag van de provincie won en daardoor mocht meewerken aan de proef, gaat de WhisStone opnieuw verder ontwikkelen. "Om ons te overtuigen gaat de leverancier testen in een kleine proefopstelling op eigen terrein", zegt de provinciewoordvoerder. "De leverancier verwacht het geluid te beïnvloeden door de gleuven in de WhisStone qua lengte aan te passen. Mogelijk daalt het geluidsniveau flink. Over een maand hopen we meer te weten."

Hoe werkt de WhisStone?

De Whisstone heeft een aantal gleuven met verschillende dieptes. De geluidsgolf scheert horizontaal over de elementen, waarbij de moleculen de gleuven in schieten. Als ze weer omhoog komen, botsen ze met de zich horizontaal verplaatsende moleculen die daardoor omhoog afbuigen. "Langs de weg ontstaat daardoor een zogeheten 'stille zone' waarin het geluid van langsrijdende vrachtwagens voor het menselijk oor met de helft afneemt", zei Bert Jan Danker van 4Silence eerder in gesprek met de WOS.