Archief
de - te korte - halte Nederhof in Honselersdijk - Foto Google Streetview

de - te korte - halte Nederhof in Honselersdijk - Foto Google Streetview

'Nieuwe bussen EBS te groot voor haltes lijn 36'

De omvorming van buslijn 36 (Den Haag-Schiedam via Naaldwijk) tot hoogwaardige R-netlijn gaat mogelijk problemen opleveren. Dat denkt althans de Westlandse D66-fractie. Nieuwe vervoerder EBS wil op deze route met zogenoemde harmonicabussen gaan rijden, maar die zouden te groot zijn voor de huidige bushaltes en ook de diverse wegen en bochten zouden te smal zijn.

EBS neemt vanaf 25 augustus het vervoer over van Connexxion. De van oorsprong Israƫlische vervoerder mag het streekvervoer in onze regio voor een periode van 11,5 jaar gaan verzorgen. Daarvoor won het eerder een concessie bij de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Behalve het laten rijden van meer bussen per uur, kiest de vervoerder er ook voor om lijn 36 om te toveren tot hoogwaardig openbaar vervoer en het nieuwe nummer 456 te geven.

Daarvoor zou EBS al nieuwe harmonicabussen hebben besteld. D66 concludeert na gesprekken met chauffeurs echter dat dit problemen gaat opleveren. Zo zouden diverse haltes (waaronder Nederhof in Honselersdijk, Verdilaan in Naaldwijk en Maasland Viaduct) te kort, bochten te krap en wegen te smal zijn.

Er is geld gereserveerd voor aanpassingen, maar D66-steunraadslid Maxim van Ooijen vraagt zich af of de investeringen opwegen tegen de vermoedelijke voordelen. "Immers, in het verleden waren er in deze regio veel harmonicabussen op de weg, zoals bij HTM-lijn 25, maar inmiddels wordt deze bus hier niet meer gebruikt."

Van Ooijen heeft schriftelijke vragen over het onderwerp gesteld aan het Westlandse college van burgemeester en wethouders.