Probleem voor bloementransporteurs
De vervoerders van bloemen en planten mogen met hun lange vrachtwagens (LZV's of ecocombi's genoemd) niet naar de bloemenveiling in Herongen, vlak over de Duitse grens bij Venlo. De wagens zouden te veel schade toebrengen aan het wegdek.
Negenhonderd meter over de Duitse grens nabij Venlo staat een nieuwe Nederlands-Duitse bloemenveiling die veelal door Nederlandse vervoerders van bloemen en planten wordt voorzien. Vaak gebeurt dat met grote vrachtwagens. In de deelstaat Nordrhein-Westfalen is de ecocombi echter verboden en een ontheffingsverzoek is door de deelstaatregering afgewezen.
De transportorganisaties TLN en EVO zijn verbijsterd. Het bloemen- en plantenvervoer zal met kleinere wagens moeten worden gedaan. "Inefficiƫnt en bovendien milieuonvriendelijk,' zeggen ze.
Volgens de organisaties worden vervoerders hierdoor opgezadeld met extra lasten en wordt het verkeer in Nederland belast met meer vrachtverkeer op de weg. De inzet van ecocombi's op het traject naar Herongen zou leiden tot een jaarlijkse vermindering van 300.000 kilogram CO2-uitstoot en tot ruim 100.000 liter brandstofbesparing.
Duitsland begint binnenkort een meerjaren proef met ecocombi's. Een aantal deelstaten, waaronder Nordrhein-Westfalen, doet hier niet aan mee. TLN en EVO spreken de hoop uit dat de resultaten van de proef zullen leiden tot een wijziging van het beleid en ecocombi's alsnog worden toegestaan.