Archief

Vervoerders voor Blankenburgtunnel

De vervoerdersorganisaties TLN en EVO vinden dat minister Schultz van Infrastructuur en Milieu moet kiezen voor de Blankenburgtunnel boven de Oranjetunnel. De organisaties geven dit advies nu de eerste resultaten van de onderzoeken naar de Nieuwe Westelijke Oeververbinding bekend zijn. De minister neemt in december een besluit.

Met de aanleg van de Blankenburgtunnel daalt de verkeersintensiteit tijdens de spits in de drukste rijrichting in de Beneluxtunnel met 8 á 10 procent. Hierdoor verbetert de doorstroming en worden de dagelijkse files grotendeels opgelost. De Oranjetunnel leidt tot een daling van slechts 1 á 3 procent. De Blankenburgtunnel heeft daarnaast een positief effect op de doorstroming op de A15 tussen Rozenburg en het Vaanplein, waardoor de Rotterdamse haven beter wordt ontsloten.

Duidelijk is ook dat in alle gevallen de Blankenburgtunnel beduidend goedkoper is dan de Oranjetunnel. Wel verdient de inpassing van de Blankenburgtunnel bijzondere aandacht. TLN en EVO pleiten voor een inpassing van de Blankenburgtunnel die breed gedragen wordt door de omgeving.

Categorieen:
Algemeen