Archief

Chrysant populairder bij consument dan bij bloemist

Een ruime meerderheid van de consumenten is gecharmeerd van de chrysant, maar bij Nederlandse bloemisten is het imago veel minder positief. Bij 80% van de bloemisten in ons land spreekt de snijbloem niet aan en wordt deze 'ouderwets' gevonden, zo blijkt uit onderzoek van het Productschap Tuinbouw.

Zowel consumenten als bloemisten associƫren de chrysant met de begrippen 'rust', 'vertrouwd' en ' sympathiek'. De chrysant wordt niet als modern of trendy beoordeeld door consumenten in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italiƫ.

Circa 90% van de consumenten herkent de chrysant op een foto. Een groot deel weet echter de naam niet spontaan te noemen, of verwart de bloem met de margriet, aster of gerbera.

In het algemeen verkiest de consument bij chrysanten een dubbelkleurige variant. Bij de monokleuren is paars favoriet. Groen en oranje zijn het minst geliefd, al zeggen bloemisten juist een voorkeur te hebben voor de kleur groen.

Categorieen:
Algemeen