Westlands raceteam keert toch weer terug naar Spa
Het Dutch Dyane Racing Team staat na een afwezigheid van een jaar toch weer aan de start van de 24-uursrace op het circuit van Spa-Francorchamps. "Afgelopen voorjaar begon het toch weer te kriebelen."
Het Westlandse raceteam boekte twee jaar geleden de zesde opeenvolgende overwinning in de 24 uur van Spa. Dat was op dat moment direct de laatste keer. "Wij missen de collegialiteit en sportiviteit binnen de Classic teams. Wij vinden het belangrijk om op de baan te racen, maar daarnaast samen in de pit veel plezier te maken. Dat is de afgelopen jaren helaas wat veranderd. Ook vinden we dat 24h 2CV Spa steeds meer een race voor (Citroën, red.) C1's wordt, we begrijpen die keuze van de organisatie, maar dat is voor Classics minder grappig", zo was te lezen in een verklaring.
"Vorig jaar hebben we nog wel de 24 uur op Snetterton gereden in Engeland, maar op het circuit van Spa waren we inderdaad wel een soort van klaar", verklaart coureur Erik van der Voort dit weekend in gesprek met WOS Sport. "Het werd wat routine, we hebben daar zes keer geracet en waren toe aan een andere uitdaging."
Die andere uitdaging vond het team zeker. "Afgelopen winter zijn we met een paar jongens van het team drie oude eenden naar de Noordkaap geweest als avontuur. En ja, stiekem in het voorjaar begon het toch alweer te kriebelen om toch weer richting Spa te gaan."
Er wordt geracet met oude auto's. Hoe zorg je dat zo'n auto goed geprepareerd is? Van der Voort: "We hebben het hele motorblok uit elkaar gehaald, dingen beoordeeld of er toch van vorige races nog wat extra slijtage is geweest. We hebben preventief toch wat dingen vervangen. Je moet gewoon alles goed nalopen en ook voor zo'n motorblok alle puntjes op de 'i' zetten om er toch zoveel mogelijk vermogen uit te halen. En voor de rest zorgen dat het onderstel ook helemaal goed geprepareerd is."
Het doel is om de auto zo betrouwbaar mogelijk te maken. "Wij doen uiteraard wel ons best om een 100 procent geprepareerde auto aan de start te brengen. Formule 1-wedstrijden zijn vaak maximaal maar twee uur, wij moeten 24 uur rijden. Met een endurance race betekent het dat je ook gewoon na 24 uur goed over de streep moet komen. Dus je hoeft niet eens de allersnelste auto te hebben, maar je moet wel de auto hebben die het meest betrouwbaar is en uiteindelijk na 24 uur als eerste over de streep komt."
De race start op zaterdag 19 oktober om 17.00 uur en eindigt precies 24 uur later.
Beluister het hele gesprek met Erik van der Voort: