Archief

Bewoner Brinktoren zonder toilet: 'Ik neem mijn ontlasting mee naar beneden'

Op de zevende etage van de Brinktoren in Hoek van Holland woont de bedlederige Evert Medendorp (72). Zijn woning biedt een prachtig uitzicht op de Nieuwe Waterweg, maar binnen de muren van zijn appartement speelt zich een schrijnend drama af.

Al jaren kampt Medendorp met ernstige vochtproblemen, schimmel en gebrekkige sanitaire voorzieningen. Hij voelt zich in de steek gelaten door woningcorporatie Woonbron en is vastbesloten om zijn verhaal te laten horen. Ten einde raad belde hij met de ombudsman van de WOS.

Jarenlange problemen zonder oplossing

Evert Medendorp woont inmiddels acht jaar in de Brinktoren, maar de afgelopen jaren werd zijn appartement steeds onleefbaarder. De vochtproblemen begonnen vijf jaar geleden, toen zijn huiskamer leeggehaald moest worden vanwege schimmel en waterschade. Een nieuwe verflaag bracht slechts tijdelijke verlichting. Ondertussen stapelden de problemen zich op. Zijn kamer, ooit gevuld met boeken en modelbootjes, moest deels worden leeggehaald vanwege het vocht.

bedlegerig

bedlegerig WOS/Jan Cammeraat

De situatie escaleerde vorig jaar april, toen in het hele gebouw nieuwe kranen werden geplaatst. "Het water liep hier helemaal naar beneden", vertelt Medendorp. "De vloer moet er helemaal uit, maar er gebeurt niks." Hij wijst naar de met dozen afgedekte plekken in zijn woning: "Daarachter zit allemaal schimmel."

Ondanks herhaalde meldingen bleef een structurele oplossing uit. "Ik ben al een jaar bezig", zucht Medendorp. "Op 21 april is het precies een jaar geleden en er is nog steeds niks gebeurd."

Leven zonder een werkend toilet

Eén van de meest schrijnende aspecten van Medendorps situatie is zijn defecte toilet. De stortbak functioneert niet meer, waardoor hij genoodzaakt was zijn eigen ontlasting mee naar beneden te nemen om het weg te gooien. "Ik heb nu van de zorg een speciale stoel gekregen om mijn behoefte in te doen, maar dat komt niet van Woonbron", benadrukt hij.

Medendorp besloot zijn frustratie op papier te zetten en een ansichtkaart klaar te leggen voor verzending aan Woonbron. Daarop schreef hij:

"Wanneer krijg ik een nieuwe stortbak in mijn wc? Wanneer wordt de hal schimmelvrij? Jullie zijn mij aan het kapot maken. Service: nul. Contact: nul. Jullie zijn mijn hele leven aan het verwoesten. Ik wens jullie heel veel pijn en ellende. Dat ik nu alleen leef, komt door jullie. Zet die dure zitstoel aan de kant en neem de telefoon op! De wachttijd is nu 45 minuten. Directeur, zet je Ferrari aan de kant en neem zelf de telefoon op!"

ansichtkaart

ansichtkaart WOS/Jan Cammeraat

De toon van de kaart laat zien hoe radeloos hij is. "Ze reageren gewoon nergens op", zegt hij moedeloos. "Ik heb al zo vaak geprobeerd contact te krijgen, maar het duurt drie kwartier voordat je iemand aan de lijn krijgt. En als je iemand spreekt, is het iemand die maar op een stoel zit en niks kan beslissen."

Reactie van Woonbron

Woonbron erkent in een reactie dat de situatie van Medendorp te lang heeft geduurd. "We hadden dit beter moeten doen", stelt de woningcorporatie. Volgens Woonbron werd de oorzaak van de lekkage pas in februari gevonden en hersteld. "Helaas kreeg deze bewoner deze maand met een nieuwe lekkage te maken, nu aan de stortbak van het toilet. Dit reparatieverzoek is in behandeling."

De corporatie stelt ook dat Medendorp nog steeds gebruik kan maken van zijn toilet, iets wat hij zelf nadrukkelijk ontkent. "Onze consulent heeft regelmatig met deze bewoner gesproken en zal binnenkort bij hem langsgaan om onze excuses aan te bieden voor het ongemak."

Een uitzicht zonder toekomst?

Voor Medendorp zijn de beloften van Woonbron weinig waard zolang er niets verandert. "Ik lig 75 procent van de tijd in mijn bed". Het enige wat ik vraag, is een fatsoenlijke woning. Minstens op de zevende etage, zodat ik nog wat heb om naar te kijken."

De vraag blijft of zijn klacht nu wel tot actie zal leiden. Tot die tijd blijft de ansichtkaart onaangeroerd liggen, een tastbaar symbool van een bewoner die zich machteloos voelt tegenover een systeem dat hem in de steek laat.