Archief
WOS

WOS

Beleid schuldhulpverlening Westland: mensgericht en focus op preventie

Het college van B en W van Westland heeft het Beleidsplan Schuldhulpverlening 2025-2028 ter vaststelling naar de gemeenteraad gestuurd. Gemeenten zijn wettelijk verplicht, telkens voor vier jaar, een beleidsplan op te stellen. Zij hebben daarbij de vrijheid om schuldhulpverlening op een manier in te richten die het beste past bij de lokale omstandigheden.

De gemeente Westland werkt op dit gebied samen met organisaties als Patijnenburg, Vitis Welzijn, Sociaal Kern Team, de Voedselbank en Schuldhulpmaatje, en om een integrale aanpak te realiseren ook met woningcorporaties, zorgverzekeraars en schuldeisers.

Toenemende schuldenproblematiek

Als wordt ingezoomd op de Westlandse situatie van de afgelopen jaren, dan is te zien dat de schuldenproblematiek in het Westland de afgelopen jaren toeneemt. Landelijk is er een soortgelijke trend.
Het percentage huishoudens met problematische schulden is in Westland gestegen van 6,4 procent in 2023 naar 6,8 procent in 2024. Het landelijk gemiddelde ligt op 8,9 procent. Dit betekent dat wij gemiddeld genomen minder huishoudens met problematische schulden hebben dan in de meeste regiogemeenten en 100.000 plus-gemeenten.

In 2023 had Westland 185 aanmeldingen en dat is vorig jaar gestegen naar 235 aanmeldingen. "Naast dat dit komt door de toename van de schuldenproblematiek zien we ook als oorzaak voor de toename dat we er sneller bij zijn en mensen eerder weten te vinden (vroegsignalering)", aldus de gemeente. Daar komt nog bij dat we circa honderd vrijblijvende advies- en informatiegesprekken hebben gevoerd. Op de lange termijn is de verwachting dat eerder ingrijpen erger voorkomt.

Drie pijlers

Wethouder Carlieke van Staalduinen stelde bij de presentatie van het plan voor de periode 2025-2028: "Voor de komende jaren hebben we drie belangrijke pijlers gedefinieerd voor onze schuldhulpverlening:
1. 'De deur staat altijd open';
2. 'Voorkomen is beter dan genezen';
3. 'Hulp op basis van vertrouwen.'
De hulpverlening wordt afgestemd op specifieke groepen, zoals jongeren, ondernemers en mensen met een andere culturele achtergrond."

Persoonlijk vanaf het eerste moment

"We vinden het heel belangrijk om vanaf het eerste moment persoonlijke begeleiding in te zetten. Zodra we merken dat een inwoner betalingsachterstanden heeft of om hulp vraagt, krijgt hij of zij meteen een persoonlijke begeleider. Deze begeleider loopt het hele traject met de inwoner mee en biedt niet alleen financiƫle steun, maar is er ook om emotioneel te ondersteunen", staat in het beleidsplan. "Hiermee willen we onze inwoners helpen om hun situatie duidelijk te krijgen en stappen te zetten richting verbetering. Deze persoonlijke aanpak past bij de aanbevelingen uit de basisdienstverlening, waarbij empathie en vertrouwen centraal staan in onze hulp."

'18+ kaart'

De gemeente Westland stuurt al een tijdje een '18+ kaart' naar jongeren die 18 worden, om hen te informeren over wat er voor hen verandert als ze volwassen worden. Deze kaart wordt jaarlijks herzien en afgestemd op de geldende wet- en regelgeving. Nu willen we ook de ouders hierbij betrekken. Zij kunnen een belangrijke rol vervullen in de voorlichting van hun kinderen. We willen hen bewust maken van de veranderingen en wat dit voor hun als ouders betekent, zo staat in het beleidsplan.

Financieel verantwoordelijk

Jongeren die 18 worden moeten zelf een zorgverzekering sluiten en betalen. Daarnaast kan deze leeftijdsverandering invloed hebben op allerlei toeslagen. De gemeente gaat daarom een begrijpelijke brief of brochure sturen naar zowel de jongere als de ouders. Hierin wordt uitgelegd wat er verandert en waar ze op moeten letten. We vragen ook aandacht voor het feit dat jongeren vanaf hun 18e financieel verantwoordelijk worden voor eigen contracten en abonnementen.

We gaan praktische tips delen over hoe iemand zich kan voorbereiden hierop. Denk aan het op tijd sluiten van een zorgverzekering en het aanpassen van bankzaken. Waar mogelijk zorgen we ervoor dat we duidelijk verwijzen naar plekken waar ze terechtkunnen voor meer informatie of hulp bij het regelen van financiƫle zaken.