Archief

Frustratie over afsluiting N468: 'Klanten blijven weg, bedrijven lijden schade'

De afsluiting van de Oostgaag en Molenweg in Maasland zorgt voor steeds meer frustratie bij bewoners en ondernemers. Door gebrekkige omleidingen en slechte communicatie verliezen bedrijven klanten en kampen bewoners met lange reistijden. Een omwonende uitte dinsdagavond scherpe kritiek op de situatie. Raadsleden toonden begrip, maar volgens wethouder Bart de Leede heeft de gemeente slechts beperkt invloed.

De werkzaamheden maken onderdeel uit van de grootschalige reconstructie van de N468 tussen Schipluiden en Maasland. Sinds begin februari wordt op steeds verschuivende plekken gewerkt op de Oostgaag en Molenweg. De weg is ter hoogte van de werkplek volledig afgesloten. "Wij begrijpen dat groot onderhoud noodzakelijk is, maar de manier waarop dit project wordt uitgevoerd heeft desastreuze gevolgen voor onze gemeenschap", merkte de bewoner op.

Hij wees op de enorme impact op ondernemers in het gebied. "De drastische beperkingen in de bereikbaarheid hebben ondernemers zwaar getroffen", zei hij. "Klanten blijven weg, leveranciers ondervinden hinder en bedrijven lijden directe financiële schade. De gemeente en de verantwoordelijke instanties hebben een plicht om ervoor te zorgen dat noodzakelijke werkzaamheden niet leiden tot economische schade en onnodige overlast. Die verantwoordelijkheid wordt nu niet genomen."

Volgens de bewoner is de communicatie over de afsluiting ondermaats. "Regelmatig worden klanten en leveranciers door navigatiesystemen naar de verkeerde kant van de afsluiting gestuurd" legde hij uit. "Het heeft zes weken geduurd voordat er een eenvoudig bord met bedrijfslogo's geplaatst kon worden. Dit is niet acceptabel." Een voorbeeld van een bedrijf dat concreet hinder ondervindt is Brasserie Oostgaag. "Afgelopen weekend was het 'zeer schoon weer'. Ze hadden maar één tafeltje bezet."

WhatsApp Image 2025-03-12 at 13.42.06

Veertig minuten omrijden

Niet alleen bedrijven, maar ook bewoners zijn getroffen. "De reistijden zijn absurd toegenomen. Een rit van enkele minuten duurt nu tot wel veertig minuten", zei de bewoner, die berekende dat hij elke maand 1.200 kilometer moet omrijden. "De impact hiervan is aanzienlijk. Gezinnen met strakke planningen, ouderen die afhankelijk zijn van zorg worden onevenredig hard geraakt. U zou kunnen zeggen: 'Dan fiets je toch?' Maar dat is een makkelijke afschuiving van verantwoordelijkheid. Wat als je kind hebt met een gebroken arm? Wat als je meerdere kinderen naar verschillende sportactiviteiten moet brengen in Maasland of Maassluis? Wat als je ouders afhankelijk zijn van mantelzorg en in Maasland wonen?"

Omwonenden waren eerder zelf met oplossingen gekomen. "Als je een stukje van 100, 150 meter over het fietspad rijdt, parallel aan de Oostgaag, dan hadden we de afgelopen drie, vier maanden niet om hoeven rijden. De enige reactie die we meerdere keren hebben gekregen, was dat dit onveilig is." Toch wordt dat fietspad wel door sluipverkeer gebruikt. "Afgelopen zondag bijvoorbeeld. Honderden motoren. Die willen niet omrijden. Niemand wil gepakt worden, dus wat gaat er gebeuren? Die snelheid op het fietspad gaat omhoog. Dat wordt alleen maar onveiliger."

Fietspad geen optie

Wethouder Bart de Leede wees er, net als enkele weken geleden op, dat gebruik van het fietspad geen optie is. Ook niet met behulp van mensen die het verkeer begeleiden. Wel wordt er gehandhaafd op illegaal sluipverkeer, al lukt dat niet '24/7'. "We begrijpen dat het fietspad geen optie is, maar is er dan écht geen andere mogelijkheid?", vroeg Sandra Koppert (OGP) zich in reactie daarop af.
Ed Roeling (Mijn Partij) wees erop dat bij werkzaamheden elders op de N468 de weg wel deels openbleef. "Bij de Rijksstraatweg werd er vanaf het water gewerkt, waardoor altijd een halve rijbaan beschikbaar bleef. Waarom is dat hier niet mogelijk?"

Zijn collega Jacob van der Eijk (VVD) gaf daar direct een antwoord op: "Dat komt doordat de weg hier te smal is." Wethouder De Leede beaamde dit. "We hebben onderzocht of er ruimte was om een halve rijbaan open te houden, maar dat is in dit geval niet mogelijk."

'Ik zou mijn ongenoegen uiten'

Het werk aan de N468 wordt gedaan in opdracht van de provincie Zuid-Holland en het Hoogheemraadschap van Delfland. De gemeente Midden-Delfland speelt wat dat betreft een beperkte rol. Roy Ringeling (ChristenUnie) vroeg zich echter af of de gemeente wel voldoende heeft gedaan om de hinder te beperken. "Elke infrastructuurproject brengt overlast met zich mee. Maar het lijkt nu alsof alle kosten en ongemakken bij de bewoners en ondernemers worden gelegd. Is er echt alles aan gedaan om dit te minimaliseren?", zei hij. "U zegt dat u slechts een boodschappenjongetje bent en dat u het briefje hier bij de bewoners pakt. U brengt het briefje naar de provincie. Maar u bent bestuurder van de gemeente waar gedupeerde bewoners wonen. U moet meer opkomen voor de belangen van de mensen die hier wonen."

Van der Eijk vindt dat de wethouder zich dan ook harder moet opstellen richting provincie en waterschap: "Als ik hier bestuurder was, zou ik mijn ongenoegen uiten. Nu moet de wethouder hier vragen beantwoorden over een project waar de gemeente nauwelijks invloed op heeft, terwijl het projectteam van de provincie steken laat vallen."

De wethouder gaf aan dat de gemeente blijft aandringen op betere communicatie en zo nodig aanvullende maatregelen bespreekt met de provincie. Maar voor concrete oplossingen op korte termijn kon hij geen garanties geven. De gemeenteraad heeft het college opgeroepen om met de provincie en het projectteam in gesprek te gaan over mogelijke verbeteringen.