Archief

Niet geleegde afvalbakken zorgen voor frustratie

HVC is sinds 1 januari de nieuwe afvalinzamelaar in Westland, maar het ophalen ging in de eerste week nog niet helemaal vlekkeloos. Onder andere in Honselersdijk en 's-Gravenzande zaten diverse bewoners dagenlang met volle restafvalbakken omdat geplande lediging niet doorging. Ondanks herhaalde meldingen en beloften bleef het afval staan.

Diana van der Voort woont in de Koningin Emmastraat in 's-Gravenzande en had haar grijze container op 2 januari langs de weg gezet. "Maar aan het einde van de dag was niets geleegd. We kregen te horen dat het een dag later zou gebeuren, maar ook op 3 januari hebben we geen vuilniswagen gezien."

In de loop van het weekend werd het steeds rommeliger in de straat. Steeds meer losse zakken werden naast de bakken gezet, en op zaterdag kwam er wederom niemand langs. Van der Voort werd door de gemeente naar HVC doorverwezen. Het afvalbedrijf was niet bereikbaar en dus moesten de bewoners wachten tot maandag.

Kapotte wagen

Volgens HVC was een kapotte wagen op 2 januari de oorzaak van de vertraging. Die verklaring riep de nodige vragen op bij buurtbewoners. "Als een wagen kapot is, waarom worden dan twee straten overgeslagen en de andere wel geleegd? Dat klinkt niet logisch," aldus Van der Voort. "Ik snap dat het even wennen kan zijn voor een nieuw bedrijf in een nieuw gebied, maar dit had op z'n minst vrijdag opgelost moeten zijn."

Pas op dinsdag 7 januari, zes dagen na de geplande lediging, werd het afval uiteindelijk opgehaald. Ondanks de lange vertraging kregen bewoners slechts een algemene mail waarin HVC meldde dat het probleem was opgelost. Verschillende mensen noemen de communicatie met het bedrijf frustrerend. "Als dit een voorbode is, houd ik mijn hart vast", zegt Van der Voort.

App

HVC heeft ondertussen laten weten de situatie erg vervelend te vinden. Directeur Gert-Jan de Waard raadt iedereen aan om de nieuwe HVC app te dowloaden. "Via deze app worden eventuele wijzigingen in de ophaalronde of andere onverhoopte zaken doorgegeven. Ook kunnen mensen hier een melding maken. We krijgen via de app zo een goed overzicht wat er wel en niet goed gaat."

Ook wethouder Michiel Ferwerda snapt de frustratie onder bewoners. Toch zit er een andere kant aan het verhaal. "Het bedrijf Renewi, wat voorheen het afval ophaalde in de regio, heeft het contract per 1 januari opgezegd," vertelt hij. "De laatste weken van het jaar zijn de moeilijkste voor de vuilnisverzamelaars. HVC is al bekend in onze regio, maar de chaos rond de feestdagen maakt het er niet makkelijker op. Er is geprobeerd om snel te schakelen en het zo goed mogelijk op te lossen. Dat streven houden we ook in de toekomst vast."