Archief
Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat

Tienduizenden weggebruikers zijn véél te laat met betalen tolgeld

Sinds de opening van de tolweg Blankenburgverbinding (A24) op 7 december maken dagelijks ruim 25 duizend voertuigen gebruik van de weg tussen de A15 en A20. Al 20 duizend weggebruikers ontvingen een betalingsherinnering omdat ze niet op tijd hadden betaald.

Ze krijgen de kans om het tolgeld binnen twee weken over te maken, meldt de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Van de weggebruikers heeft 52 procent gekozen voor automatisch betalen. Daar is de RDW tevreden mee. "Het zijn er meer dan we in de beginperiode hadden verwacht", laat een woordvoerder weten aan mediapartner RTV Rijnmond. Iedere weggebruiker die over de tolweg rijdt, krijgt 72 uur de tijd om de rekening te voldoen. "Als je zo snel betaalt, dan wordt alleen het kenteken geregistreerd en worden geen andere gegevens opgevraagd", aldus de woordvoerder.

Wie dat niet doet kan (de nu nog gratis) betalingsherinnering verwachten. Die kan drie keer per week, net zo vaak als PostNL bezorgt, via brieven van E-tol op de deurmat vallen. Daarna heeft de eigenaar van het voertuig nog twee weken om het geld over te maken. Is er dan nog niet betaald, dan krijgt hij een boete van 35 euro per niet betaalde rit. Ook niet-Nederlandse voertuigen krijgen een betalingsherinnering als ze het tarief niet voldoen. De RDW mag binnen de Europese Unie de gegevens van alle kentekens ophalen. De voertuigen van buiten de EU komen op een signaleringslijst te staan. Die kunnen dan in Nederland alsnog van de weg worden gehaald.

Geregistreerde gebruikers

Weggebruikers kunnen via drie geregistreerde aanbieders automatisch betalen. MOVE-IZI, Flitsmeister en 24Toll.com noteerde samen al 375 duizend accounts. MOVE-IZI is met 320 duizend gebruikers de grootste. Bij dat bedrijf hoef je, in tegenstelling tot bij Flitsmeister en 24Toll geen afhandelingskosten per rit te betalen. Bij Toll24 betaal je 30 eurocent, bij Flitsmeister (via de app) 35 eurocent per rit. MOVE-IZI heeft nagenoeg alle problemen van de eerste week opgelost. De aanbieder, die de Europese aanbesteding won, is tevreden over het aantal gebruikers.

Dat geldt ook voor Flitsmeister, dat zo'n 50 duizend accounts heeft mogen verwelkomen. "Vanaf dag één zien wij dan ook duizenden transacties per dag voorbij komen. Verder krijgen we ook veel positieve reacties van onze gebruikers over hoe het werkt in de app. Dus een duidelijke melding bij het passeren van de toloortjes gevolgd door een pushnotificatie indien de sessie goed is verwerkt."

De woordvoerder van Flitsmeister vindt dat de invoering van de tolbetaling op de A24 vlot is verlopen. "Het is ook een groot compliment aan de RDW en dus de Nederlandse overheid waard voor de manier waarop een totaal nieuw iets is opgezet en gelanceerd. Uiteraard zijn er achter de schermen dingetjes die beter kunnen of net niet helemaal goed gingen. Maar overall is het heel sterk gelanceerd."

Categorieen:
Nieuws Algemeen Maassluis