Archief
Rijkswaterstaat/Twee

Rijkswaterstaat/Twee

Zoveel scheelt een ritje via de nieuwe Blankenburgverbinding

De Blankenburgverbinding (A24) tussen Vlaardingen en Rozenburg is open. Hoeveel scheelt een ritje over dit nieuwe traject eigenlijk in tijd, afstand en geld? Rijnmond, Twee, WOS en Open Rotterdam nemen de proef op de som en organiseren een 'wedstrijd'.

Het startpunt van de 'race' is station Schiedam Centrum. Het eindpunt is molen De Hoop Rozenburg. De verslaggever van streekomroep Twee pakt de auto via de nieuwe Blankenburgverbinding, WOS gaat via het veer Maassluis-Rozenburg en OPEN Rotterdam pakt het openbaar vervoer. Rijnmond neemt de oude route, via de Beneluxtunnel. Wie wint?

WhatsApp Image 2024-12-09 at 09.17.48

WhatsApp Image 2024-12-09 at 09.17.48 WOS

Op papier is de afstand via de veerpont het kortst (15 kilometer), maar volgens de routeplanner van de ANWB niet het snelst. Die eer is toebedeeld aan de nieuwe A24. Waar je via de 'oude' Beneluxtunnel 24 kilometer aflegt in 22 minuten, is dat via de Blankenburgverbinding 17 kilometer in 15 minuten.

Ook met het openbaar vervoer ben je vanaf nu sneller in Rozenburg. Voorheen stapte je in Schiedam op de metro naar Spijkenisse en pakte je daar een bus naar Rozenburg. Een rit van zo'n 50 minuten. Nu gaat er een bus via de Blankenburgverbinding en kun je in 25 minuten in Rozenburg zijn.

Race in de ochtendspits

Maar in hoeverre kloppen de routeplanners op dit traject? Tijdens de eerste ochtendspits na de opening afgelopen weekend, nemen de omroepen de proef op de som.

Hoewel de reisplanner tijden tussen de 15 en 25 minuten aangeeft, is dat in deze maandagochtendspits wel anders. Door meerdere ongelukken op de A15 is het op tal van wegen erg druk.

Daarnaast moet de WOS rekening houden met de vaartijden van de veerdienst. En Open Rotterdam moet op station Schiedam Centrum wachten op de bus, waardoor de rit wat langer duurt dan de vooraf aangegeven 25 minuten.

Toch is de Blankenburgverbinding in de spits met 16 minuten reistijd verreweg het snelst is, gevolgd door de Beneluxtunnel (27 minuten), het openbaar vervoer (32 minuten) en het veer (45 minuten).

Tol Blankenburgverbinding

De kosten per route liggen erg uiteen. De Beneluxtunnel is met 3,28 euro het goedkoopst. Je betaalt meer brandstofkosten omdat je meer kilometers aflegt, maar je hoeft geen tol te betalen.

Via de Blankenburgverbinding betaal je e-tol. Dit is 1,51 euro per keer voor een personenauto of motor. Een ritje kost dan in totaal bijna 4 euro.

De route via de veerdienst is het duurst. Een overtocht kost 4,65 euro. Als je daar de brandstofkosten bij optelt, ben je 6,71 euro kwijt. De kosten van een ritje met het openbaar vervoer zijn nog onbekend.

De rit op de oude route, met de metro en bus, kostte in totaal 5,17 euro. De nieuwe ritprijs is een stuk lager, namelijk 3,79 euro.

busenpont

Rustig op veer Maassluis-Rozenburg

Nog even terug naar de veerpont. Volgens werknemers van de veerdienst was het deze maandagochtend rustiger dan ooit. "Ik heb per vaart elke keer maar zo'n drie auto's", zegt een van hen rond 08.30 uur. En dat terwijl de veerdienst in de spits normaal gesproken een stuk populairder is.

De veerdienst verwacht dat het in de loop van de tijd wel weer drukker zal worden op de pont. "Nu is die Blankenburgverbinding nog nieuw, maar ik denk dat vaste klanten hier wel gaan terugkeren voor de gezelligheid en een praatje. Want die tunnel praat niet terug."

Al tienduizenden auto's door de tunnel

Rijkswaterstaat zegt nog geen representatief beeld te kunnen geven van de effecten van de nieuwe Blankenburgverbinding. "Het verkeer zal de komende periode nog moeten wennen aan de nieuwe situatie. We verwachten dat het hierdoor de eerste periode nog druk kan zijn", zegt een woordvoerder.

De A24 werd zaterdagmiddag in gebruik genomen. Er reden die dag 10.028 voertuigen door de tunnel. Op zondag waren dat er 17.500. Cijfers van maandag zijn nog niet bekend, maar volgens Rijkswaterstaat was het tijdens de eerste ochtendspits nog rustig.

"We zagen wat zoekend verkeer op de A24 in de keuzes die ze moeten maken. We volgen de situatie op de A24 en omliggende snelwegen natuurlijk op de voet de komende periode."

Categorieen:
Nieuws Algemeen Maassluis