Westland wil 1,1 miljoen euro uittrekken voor beter imago: 'Kansloos'
Arbeidsmigranten mogen er wel werken, maar liever niet wonen. Zwarte Piet zou gewoon zwart moeten zijn en asielzoekers worden geweigerd. Het imago van het Westland staat er - en dat is dan nog zwak uitgedrukt - beroerd bij. Om daar wat aan te doen, wil het gemeentebestuur nu 1,1 miljoen euro uittrekken om Westland positief op de kaart te zetten. Maar hoe? En gaat het ook werken?
De afgelopen jaren kwam Westland meermaals negatief in het nieuws. Van het smerigste water van Nederland, tot hardnekkig vasthouden aan Zwarte Piet en de spreidingswet niet willen uitvoeren. "En dat moet anders", vindt wethouder Anko Goudswaard. "De merknaam van Westland heeft een flinke impuls nodig. We moeten gaan delen waar we trots op zijn; de innovativiteit van Westlandse bedrijven en kassen, maar ook de werkmentaliteit die hier heerst. Als er bijvoorbeeld zoiets wordt georganiseerd als de Tour de France Femmes komt het hele Westland opdraven, dat zijn wij óók."
Kansen
Wat er concreet gaat gebeuren? De plannen moeten de komende periode nog verder uitgewerkt worden. "Maar het goede verhaal van Westland moet verteld worden op allerlei congressen en evenementen en in bijvoorbeeld internationale media. Daarvoor gaan we een herkenbaar merkconcept gebruiken dat partners en bedrijven ook gaan hanteren", aldus Goudswaard. "We moeten laten zien welke kansen hier liggen in Westland."
Toch is niet iedereen enthousiast over de plannen. Citymarketingspecialist Frits Huffnagel, die zelf grote steden op de kaart heeft gezet, zet grote vraagtekens bij de 1,1 miljoen euro voor branding en positionering. "Dat is veel geld, en daar kun je veel mee doen. Maar gaat het ook wat opleveren? Wie zit er bijvoorbeeld op te wachten - buiten Westlanders zelf - om te weten dat men daar zo hard werkt. En Westlandse bedrijven zullen vast heel innovatief zijn, maar verandert dat iets aan of ze arbeidsmigranten huisvesten of niet?"
Mening
Hij vervolgt: "Je kunt natuurlijk proberen positief in het nieuws te komen, maar daarmee voorkom je niet dat je ook negatief in het nieuws komt als beleid niet wordt aangepast. Dan kan je er honderd miljoen euro tegenaan gooien, maar als Westland asielzoekers blijft weigeren, en gifstoffen in de sloten gooit, dan heeft het helemaal geen zin."
Zo denken oppositiepartijen er ook over. "Kansloos", noemt Dave van Koppen van LPF Westland het plan dan ook. "1,1 miljoen voor branding en positionering en als we daarna weer tegen een spreidingswet zijn en heel Nederland valt over ons? Mensen, buiten Westland, hebben al snel een mening over ons en dat zal altijd blijven.. daar gaat 1,1 miljoen geen verschil in maken."
Ander beleid
Volgens de LPF-voorman is het ook totaal niet meetbaar wat het opbrengt als je 1,1 miljoen investeert in 'je naam'. "De enigen die hier wijzer van worden zijn vriendjes van de coalitiepartijen met marketingbureautjes die nu voor veel geld campagnes en feestjes gaan organiseren en grote facturen sturen."
Maar ook Peter Duijsens van coalitiepartij Westland Verstandig is geen voorstander. "We zijn wel voor Westland als sterk merk, maar acht de geringe acties door de gemeente niet de weg om dit te bereiken." Benjamin Hofland van D66 voegt er aan toe: "Het besteden van geld aan branding is wat ons betreft onnodig momenteel, aangezien we in Westland heel sterk de behoefte voelen ons jaarlijks minimaal 1x voor joker te zetten in het land."
Twee sporen
Remmert Keijzer van GemeenteBelang Westland is wel blij met het uitgetrokken budget. "Zeker als het gaat om misstanden in de glastuinbouw... je kunt het niet alleen aan het bedrijfsleven overlaten om dat imago te verbeteren."
Volgens Huffnagel zou de gemeente op twee sporen moeten werken: "Je kunt best het positieve verhaal van Westland vertellen, maar dat heeft alleen zin als je de dingen waarmee je negatief in het nieuws komt, aanpakt. Dáár kan beter geld naartoe gaan." De gemeenteraad moet nog definitief over de plannen voor branding en positionering stemmen.