Archief
Google Streetview

Google Streetview

'Regiogenoten verkiezen echte winkel boven online shoppen'

Hoewel online winkelen zorgt voor veel gemak en soms leidt tot de ondergang van lokale ondernemers, blijft in onze regio een bezoek aan de fysieke winkel nog steeds erg belangrijk.

Big Bazar, Adam, Bristol en Tom Tailor. Het zijn vier winkels die in de afgelopen anderhalf jaar uit het straatbeeld in onze regio verdwenen. En vorige week werd ook Blokker failliet verklaard. Hoewel de winkels van deze keten voorlopig openblijven, is het niet ondenkbaar dat ook deze zaak definitief wegvalt.
Bij het faillissement van winkels wordt vaak de verschuiving naar online shoppen genoemd. Landelijke onderzoeken laten zien dat steeds meer mensen liever online winkelen en dat aankopen via internet in populariteit toenemen.

Voorkeur voor fysieke winkels

Tegen de landelijke trend in, blijkt uit een enquête van het WOS Panel dat fysieke winkels in onze regio nog steeds de voorkeur genieten. Iets meer dan de helft van de respondenten doet zijn niet-dagelijkse boodschappen het liefst in een fysieke winkel, terwijl 20 procent liever online winkelt.

Ook blijft winkelen in fysieke winkels een frequente activiteit: de helft van de deelnemers winkelt minstens één keer per week in een fysieke winkel, en nog een kwart bezoekt deze twee tot drie keer per maand. Bijna alle respondenten zeggen dat ze het (heel) belangrijk vinden dat fysieke winkels blijven bestaan. De belangrijkste argumenten daarvoor zijn de mogelijkheid om producten direct te bekijken en uit te proberen, het persoonlijk contact en de ondersteuning van de lokale economie.

Daarnaast waarderen velen de gezelligheid en sfeer die fysieke winkels bieden. Winkelen wordt vaak gezien als een sociale activiteit die bijdraagt aan de levendigheid van een dorp of stad. Ook praktische overwegingen spelen een rol, zoals de mogelijkheid om kleding of schoenen te passen en het product direct mee naar huis te nemen. Voor sommige respondenten zijn fysieke winkels onmisbaar vanwege toegankelijkheid: met name ouderen en minder digitaal vaardige mensen zijn meer afhankelijk van deze winkels. "Als de winkels verdwijnen, wordt het straatbeeld veel minder aantrekkelijk", zegt een deelnemer. Vooral winkels als boekhandels, supermarkten en lageprijswinkels worden als essentieel beschouwd.

Rol van online aankopen

Hoewel fysieke winkels belangrijk blijven, speelt online winkelen ook een grote rol. Zo'n veertig procent van de respondenten bestelt minder dan eens per maand online, terwijl een kwart dit twee tot drie keer per maand doet. Vooral kleding, elektronica, boeken en huishoudelijke producten worden vaak via internet aangeschaft. Belangrijke redenen om online te shoppen zijn het gemak, tijdsbesparing en het bredere assortiment.

Lokaal kopen

De meeste respondenten winkelen vooral lokaal, bijvoorbeeld in hun eigen dorp of in winkelcentra zoals Naaldwijk (met De Tuinen) of Koningshoek in Maassluis. Voor grote aankopen reizen sommigen naar Rotterdam, Den Haag of de Mall of the Netherlands in Leidschendam vanwege het bredere aanbod. Toch blijft het lokale winkelen voor velen onmisbaar, zowel vanwege het gemak als de sociale waarde.

Wil jij ook regelmatig je mening geven over diverse onderwerpen? Meld je dan aan voor het WOS Panel via wos.nl/panel.