Archief
WOS

WOS

Lekkage in nieuwe tunnel, vergunning voor opening nog niet verstrekt

Over ruim twee weken moet de nieuwe autoweg tussen de A20 en de A15 opengaan. De eerste voertuigen zouden dan vanaf 7 december gebruik kunnen maken van de Blankenburgverbinding (A24), tenminste als de vergunningen op tijd in orde zijn.

Die zijn nog niet getekend, laat de gemeente Vlaardingen aan mediapartner Rijnmond weten. Lekkage zorgt voor vertraging in het proces. De handtekening onder de vergunning ontbreekt omdat de installatie voor de bluswaterleidingen van de Hollandtunnel vorige week beschadigd raakte. Door een lekkage stroomde het water in de technische ruimte van het tunnelgebouw, met als gevolg schade aan het pompsysteem. Dat werkt nu niet. De Hollandtunnel is de landtunnel in de verbinding. De Maasdeltatunnel ligt onder het water. Het hele project heet Blankenburgverbinding.

Het pompsysteem is belangrijk voor als er brand is. "Het systeem voorziet de blusvoorzieningen van water. Dat water heeft de brandweer nodig om bij een brand in de tunnel te kunnen blussen", legt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond uit. "De schade aan het systeem is nog niet gerepareerd. Maar we weten: er zijn ook goede alternatieven om die functie over te nemen."

Tijdelijk alternatief

Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie BAAK werken aan een oplossing, zodat het bluswatersysteem voor de openstelling van de Blankenburgverbinding goed werkt, laat Rijkswaterstaat weten. Het gaat dan om een tijdelijk alternatief.

Vlaardingen is eindverantwoordelijk voor de veiligheid omdat de Hollandtunnel binnen hun gemeentegrens ligt. De vergunning voor de openstelling moet daarom door de gemeente worden getekend. "En die handtekening wordt pas gezet als duidelijk is welke oplossing is gevonden voor de schade aan het pompsysteem. Andere problemen zijn er niet", zegt een woordvoerder van de gemeente.

Ketheltunnel

De problemen doen denken aan de situatie rond de opening van de Ketheltunnel, eind 2015 in Schiedam. Er waren toen onder meer problemen met het kwelwater. Het hoogheemraadschap Midden-Delfland stelde vervolgens extra voorwaarden aan de vergunningverlening. Pas toen alles was afgehandeld kon de tunnel - alsnog volgens planning - worden geopend.