Herstructurering moet Floriway uit de rode cijfers halen
Een herstructurering en herpositionering moet gaan leiden tot een gezonde toekomst voor transporteur Floriway. Het bedrijf is eind 2021 opgericht, maar schrijft al twee jaar rode cijfers.
Floriway is opgericht na het samengaan van de Westlandse transportbedrijven De Winter Logistics en Wematrans en Van Zaal uit Noord-Holland. Bloemenveiling Royal FloraHolland is grootaandeelhouder van de transporteur. Idee achter de samenwerking is het optimaliseren van een groter deel van de logistieke sierteeltketen.
Het nieuwe transportbedrijf was in de eerste jaren na de oprichting financieel nog niet gezond. Leed Floriway in 2022 nog een verlies van 4 miljoen euro, dat is vorig jaar opgelopen naar 6 miljoen euro. Het verlies van vorig jaar was groter dan ingecalculeerd, meldde FloraHolland eerder al. De negatieve impact van de hogere energieprijzen op de productie- en transportvolumes, en ook het wegvallen van een aantal klanten, zorgden voor een lagere omzet. Ook had de transporteur te maken met een hoog ziekteverzuim, waardoor vaker gebruik gemaakt moest worden van externen. Ten slotte kwam de overgang naar een nieuw, productiviteitsverbeterend planningsysteem niet al in 2023, maar pas in januari 2024 tot stand. 'Deze ontwikkelingen hebben ertoe geleid dat Floriway onvoldoende in staat was om de kosten bij te sturen naar het niveau van de lagere omzet', zo staat in het jaarverslag van het transportbedrijf.
Herstructurering
In datzelfde jaarverslag wordt al gesproken over maatregelen ter verbetering van de financiële situatie van Floriway. Ook het bestuur van de veiling treedt daar nu over naar buiten. FloraHolland spreekt over een strategisch onderzoek dat is uitgevoerd naar de toekomst van Floriway. Harde randvoorwaarde is het realiseren van winstgevendheid op de kortst mogelijke termijn. Conclusie van het onderzoek is dat er wordt gekozen voor een scenario van herstructurering en herpositionering van het bedrijf. De afgelopen maanden heeft nieuw management tal van concrete ingrepen en verbeteringen doorgevoerd, die nu al de eerste vruchten afwerpen.
"In het derde kwartaal van 2024 zijn onder leiding van nieuw management al forse stappen gezet in verbetering van de dienstverlening aan klanten en verbetering van de kostenstructuur. Dat was één van de grootste pijnpunten. Klanten staan centraal en er is echt focus op de operationele uitvoering. Dat zorgt voor merkbaar betere dienstverlening en verbeterde financiële resultaten", zegt Steven van Schilfgaarde, bestuursvoorzitter van Royal FloraHolland. "Hoewel Floriway nog niet direct winstgevend is, is nu de basis gelegd voor een stabiele en gezonde toekomst. Dat vertrouwen is mede gebaseerd op de resultaten van het afgelopen kwartaal."
In het jaarverslag van Floriway meldt het bedrijf al dat de financiële resultaten vooralsnog achterblijven op de begroting, mede door het koudere weer, hoge energieprijzen en een paar klanten die afscheid hebben genomen. Daarom zijn er maatregelen genomen om te kunnen bijsturen. Het gaat dan om het terugbrengen van het aantal indirecte medewerkers en het terugbrengen van de overige vaste kosten. Zo is afscheid genomen van gehuurde ruimtes en docks in Aalsmeer en Naaldwijk en worden de boxen van Floriway daar samengevoegd voor meer efficiënt ruimtegebruik.
Vertrouwen
Volgens FloraHolland werpt de nieuwe koers zijn vruchten al af; de productiviteit stijgt en het aantal klantklachten neemt af. 'Meerdere individuele klantgesprekken bevestigen het toenemende vertrouwen in de nieuwe koers van Floriway'.